فایل فلش مخصوص تلویزونهای اسمارت با شمارهای پارت نامبر tp.hv.553.pc821 نرم افزار با ظاهر لوگوی استارست می باشد

فایل فلش مخصوص تلویزیونهای اسمارت سازکار با پنلهای 43 تا 75 اینچ

نام نرم افزار: allupgrade_v553_sos

68750 تومان

عسل وحشی تهیه شده از بیشها و باغات اطراف دزفول استان خوزستان

مقدار موجودی 12/6 کیلو دوازده کیلو و ششصد کرم با شاخه محاسبه شده و بدون احتساب ظرف عسل

البته همان طور که میبینید شاخه ها تا حد امکان برداشته شده

و مقدار خیلی کمی که واقعا شاخه های مانده به آسانی قابل حذف و یا بررداشتن نیست

قیمت هر کیلو عسل 800 وتمان هست

  کدمحصول:534068

مقدار کل12کیلو

800000 تومان

دُهن الحنظل الاصلی (روغن هندوانه ابوجهل اصلی)

این محصول توسط عطار پیشکسوت تایید شده است

خرید و فروش روغن های گیاهی

به صورت 500 % ارگانیک و بهداشتی به همراه برگه آنالیز عرضه می گردد...

  کدمحصول:534062

مقدار کل18عدد

2200 تومان


نوشته شده توسط : كريم شريفي

یک صبر کن و هزار افسوس مخور




پادشاهی بود که همه چیز داشت، اما بچه نداشت. سال های سال بود که ازدواج کرده بود، اما خدا به او و همسرش فرزندی نداده بود. پادشاه و زنش از این که بچه نداشتند، خیلی غمگین و ناراحت بودند. این پادشاه، عادل و با انصاف بود. مردم کشورش، دوستش داشتند.
به همین دلیل همه دست به دعا برداشتند و از خدا خواستند که به او یک بچه بدهد. خدای مهربان دعای مردم را مستجاب کرد و یک روز خبر در همه جا پیچید و دهان به دهان گشت که خدا به پادشاه یک پسر داده است. همه از شنیدن این خبر خوشحال شدند و خدا را شکر کردند. بیشتر از همه ی مردم، پادشاه و زنش خوشحال بودند. در سال هایی که پادشاه بچه نداشت، سرش را به یک راسوی خوشگل گرم می کرد. راسویی که پادشاه داشت، یک حیوان تربیت شده بود هزار جور پشتک و وارو می زد و کمی از غم بی فرزندی پادشاه و زنش کم می کرد. همه فکر می کردند که بعد از به دنیا آمدن پسر پادشاه، او دست از سر راسو بر می دارد و راسو را می فرستد توی جنگل تا بقیه ی عمرش را میان حیوانات جنگلی بگذراند اما این طور نشد.

پادشاه باز هم راسو را که یادگار دوران تنهایی اش بود دوست داشت و گاه گاهی خودش را با دیدن بازی های راسو سرگرم می کرد. فرزند پادشاه، دایه و خدمتکار داشت. همه مواظب بودن که او به خوبی رشد کند و بزرگ شود. اما از آنجا که حساب و کتاب آدم ها همیشه درست از آب در نمی آید، یک روز ظهر که دایه های فرزند پادشاه از خستگی خوابشان برده بود، مار بزرگ و خطرناکی از میان باغ قصر پادشاه خزید و خزید تا به پنجره ی اتاق پسر پادشاه رسید. مار، آرام آرام وارد اتاق شد و یک راست رفت به طرف گهواره ی پسر یکی یک دانه ی پادشاه. راسو که همان دور و برها در حال بازی بود، خزیدن مار را دید و پیش از آن که مار به بچه آسیبی بزند، به روی مار پرید. جنگ همیشگی مار و راسو شروع شد. راسو کمر مار را گرفت و آن قدر به این طرف و آن طرف کوبید تا توانست مار را از پا در آورد. از صدای جنگ و جدال مار با راسو، خدمتکار مخصوص پسر پادشاه از خواب پرید. چه دید؟ مار مرده را که روی گهواره ی کودک افتاده بود، ندید، اما تا چشمش به راسو افتاد که با دهان خونین از توی گهواره ی بچه بیرون می آید، جیغی کشید و فریاد زد و گفت: «ای وای! راسوی حسود بچه ی پادشاه را خورد!» با داد و فریاد زن خدمتکار، همه به اتاق بچه دویدند و آن ها هم راسو را در حالی که دهانش خون آلود بود، دیدند. پادشاه هم با خشم و غضب از راه رسید، داد و فریادها و گریه و زاری ها را که دید و شنید، شمشیر کشید و راسوی بیچاره را به دو نیم کرد. بعد هم در حالی که مثل همسرش به سرش می زد و گریه می کرد، به سر گهواره ی فرزندش رفت. همه ی اطرافیان پادشاه هم گریه کنان به طرف گهواره رفتند. چه دیدند؟ چیزی که باور نمی کردند. بچه زنده بود و می خندید. ماری تکه پاره شده هم روی او افتاد بود. همه انگشت به دهان و حیرت زده ماندند و فهمیدند که راسو نه تنها حسودی نکرده، بلکه جانش را به خطر انداخته است تا بچه ی بی گناه را از نیش مار نجات بدهد.
پادشاه از این که بدون جست و جو و پرسش، جان دوست دوران تنهایی اش را گرفته بود، غمگین و پشیمان شد. ولی چه فایده که پشیمانی سودی نداشت و راسوی باوفا را زنده نمی کرد. از آن روز به بعد، پادشاه برای از دست دادن راسو افسوس می خورد و به اطرافیانش می گفت:

«یک صبر کن و هزار افسوس مخور.»

این حرف او ضرب المثل شد و دهان به دهان و سینه به سینه گشت و گشت تا به قصه ی امشب ما رسید.
منبع:matal-masal.blogfa.com



:: موضوعات مرتبط: دنیای ضرب المثلها , ,
:: بازدید از این مطلب : 425
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 28 خرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : كريم شريفي


مثل آلمانی : گاهی دروغ همان کار را می کند که یک چوب کبریت با انبار باروت می کند .
مثل آلمانی : بهتر است دوباره سؤال کنی تا اینکه یکبار راه اشتباه بروی .
مثل آلمانی : زمان دوای خشم است.
مثل آلمانی : عشقی که توأم با حسادت نباشد دروغی است .
مثل آلمانی : در برابر آن کس که عسل روی زبان دارد ، از کیف پولت محافظت کن .
مثل آلمانی : روزیکه صبر در باغ زندگیست بروید به چیدن میوۀ پیروزی امیدوار باشید .
مثل آلمانی : تملق سم شیرین است .
مثل آلمانی : به امید شانس نشستن همان و در بستر مرگ خوابیدن همان.
مثل آلمانی : سند پاره می شود ، ولی قول پاره نمی شود .
مثل آلمانی : کمی لیاقت ، جوهر توانایی در موفقیت است .
مثل آلمانی : زن و شوهر اگر یکدیگر را بخواهند در کلبۀ خرابه هم زندگی می کنند .
مثل آلمانی : کسیکه در خود آتش ندارد نمی تواند دیگران را گرم کند .
مثل آلمانی : افتادن در گل و لای ننگ نیست ، ننگ در این است که در همانجا بمانی .
مثل آلمانی : بدون دوستان به سر بردن بدتر از داشتن دشمنان است.
مثل آلمانی : یک دروغ تبدیل به راست می شود وقتی که انسان باورش کنید.
مثل آلمانی : بهترین توبه، خودداری از گناه است.
مثل آلمانی : اگر می خواهی قوی باشی نقاط ضعف خود را بدان.
مثل آلمانی : بسیاری از افراد در موقعی که برنده می شوند می بازند و بسیاری دیگر وقتی که می بازند، برنده می شوند.
مثل آلمانی : خالی ترین ظرفها، بلندترین صداها را می دهد.
مثل آلمانی : برای مرد گرسنه ساعت هر چند بخواهد باشد هنگام ظهر است.
مثل آلمانی : هر چه قفس تنگ تر باشد، آزادی شیرین تر خواهد بود. منبع:finglish.blogfa.com



:: موضوعات مرتبط: دنیای ضرب المثلها , ,
:: بازدید از این مطلب : 446
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 28 خرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : كريم شريفي

صد رحمت به دزدهای سر گردنه




روزی بود، روزگاری بود. در آن روزگار، جز اسب و الاغ و شتر، وسیله ای برای سفر و رفتن از شهری به شهر دیگر وجود نداشت. راه ها پر از خطر بود. مردم گروه گروه و به صورت کاروان به سفر می رفتند تا بتوانند با دزدهایی که در پیچ و خم راه ها و گردنه های سرد و دشوار کمین کرده بودند، مقابله کنند. یک روز دو نفر که از کاروان جا مانده بودند، تصمیم گرفتند منتظر کاروان بعدی نشوند و خودشان به سفری که بایستی می رفتند، بروند. آن دو ترسی از دزدان سر گردنه، یعنی همان دزدهایی که در پیچ و خم راه ها اموال مسافران را می دزدیدند، نداشتند. زیرا چیزی همراه خود نداشتند که به درد دزدها بخورد نه پول داشتند، نه جنس، نه اسب و الاغ. پیاده راه افتادند و رفتند و رفتند تا به اولین پیچ یک گردنه ی پر پیچ و خم رسیدند. پیچ اول گردنه را پشت سر گذاشتند اما سر پیچ دوم بود یا سوم که دزدها از کمین گاه بیرون آمدند و راه را بر مسافران بی چیز و بینوا بستند. یکی از آن ها رو کرد به رئیس دزدها و گفت: «می بینید که ما چیزی نداریم. رهایمان کنید تا پای پیاده برویم و به شهر خودمان برسیم.»
دزدها نگاهی به سراپای آن ها انداختند. وقتی دیدند واقعاً چیزی ندارند، گفتند: «ای بخشکی شانس!» و آن ها را رها کردند. کم مانده بود که دو مرد مسافر به خوبی و خوشی به راهشان ادامه دهند که یکی از دزدها گفت: «مال و مرکب ندارند، لباس که دارند!» لباس یکی از مسافران نو بود و لباس یکی از آن ها کهنه. هر چه آن دو به دزدها التماس کردند که لباسشان را نگیرند، نشد. دزدها هر دو مسافر را لخت کردند، لباسشان را از تنشان بیرون آوردند و گفتند: «حالا به هر کجا می خواهید، بروید.» مسافری که لباسش کهنه بود، رو کرد به دزدها و گفت: « این انصاف نیست که هم لباس نو و باارزش دوستم را از تنش در آورید، هم لباس کهنه و بی ارزش مرا.» رئیس دزدها که دید با دو مسافر نادان رو به رو شده، به شوخی گفت: «عیبی ندارد. برای اینکه از هر دو نفر شما به طور مساوی دزدیده باشیم، وقتی به شهرتان رسیدید، آن که لباسش تازه بوده، پول یک نصف لباس نو را از آن که لباسش کهنه و بی ارزش بوده، بگیرد.» مسافران لخت و بی لباس راه افتادند. در راه، آن که لباس نو و باارزش خود را از دست داده بود، رو کرد به دوستش که لباس کهنه بر تن داشت و گفت: «وقتی به شهرمان رسیدیم، تو باید نصف پول یک دست لباس را به من بدهی. فهمیدی که رئیس دزدها چی گفت.» آن که لباس کهنه اش را از دست داده بود، گفت: «من آن حرف را زدم تا شاید دزدها دلشان بسوزد و لباسمان را پس بدهند.» دوستش گفت: «نه این طور نمی شود چیزی که تو از دست داده ای ارزشی نداشته و چیزی که از من دزدیده شده با ارزش بوده. لباس من صد تومان می ارزیده و لباس تو هیچی. تو باید حتماً پنجاه تومان به من بدهی تا هر دو به اندازه ی مساوی ضرر کرده باشیم.» دوستش حرف او را قبول نکرد. بگومگوی آن ها ادامه پیدا کرد و بالا گرفت تا هر دو بی لباس به شهرشان رسیدند و یک راست رفتند پیش قاضی و آنچه را بر سرشان آمده بود تعریف کردند.
قاضی، نفری پنجاه تومان از آن ها گرفت و گفت: «من وقت ندارم، بروید پیش معاونم.» آن دو نفر رفتند پیش معاون قاضی معاون قاضی نشست و با حوصله به حرف های آن دو نفر گوش داد. بعد، دستی به موهای سفیدش کشید و گفت: «اول باید نفری صد تومان به من بدهید تا بعد از آن بگویم حق با کدامتان است.» مسافران بیچاره، سر و صدایشان بلند شد که: « آخر این چه نوع عدل و دادی است که بدون پول دادن کاری پیش نمی رود؟»
بعد هم گفتند: «بابا! ما اصلاً قضاوت و رای قاضی را نخواستیم. خودمان یک جور با هم کنار می آییم.» و غرغرکنان سرشان را انداختند پایین که از پیش معاون قاضی بروند. اما معاون قاضی، مامورهایش را صدا کرد و گفت: «این ها وقت مرا گرفته اند و همین طور می خواهند بروند. تا هر کدام صد تومانی را که گفته ام نداده اند، نباید بروند ببریدشان زندان.» مسافرها گفتند: «صد رحمت به دزدهای سر گردنه، اینجا که از پیچ و خم های گردنه خطرناک تر است.» و دست بسته به زندان رفتند. از آن به بعد، وقتی مردم با بی انصافی و زورگویی کسی روبه رو شوند که از او انتظار بی انصافی و زورگویی نداشته اند، این مثل را به کار می بردند.
منبع:matal-masal.blogfa.com



:: موضوعات مرتبط: دنیای ضرب المثلها , ,
:: بازدید از این مطلب : 420
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 28 خرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : كريم شريفي


ایام نوروز و ضرب المثل هایی درباره مهمان

به مهمان همیشگی ، خوشآمد گفته نمی شود .
ضرب المثل آلمانی مهمان هر روزه دزد آشپزخانه است
ضرب المثل اسپانیایی مهمان همیشگی سربار می شود .
ضرب المثل عبری مهمان و ماهی در ظرف سه روز می گندند .
ضرب المثل ایتالیایی برای مهمان یک روزه یک مایل به استقبالش می روند .
ضرب المثل عبری مهمان مثل باران بوده و باران مداوم نیز کسالت بار است .
ضرب المثل عبری چیزهایی را که یک مهمان در عرض یک ساعت می بیند ، صاحب خانه به دشواری در عرض یک سال می بیند .
ضرب المثل آلمانی یک مهمان ، همیشه نباید مهمان باشد.
ضرب المثل رومی مهمان دل آزار مثل نمک برای چشم دردناک است.
ضرب المثل دانمارکی مهمان تنها به خانه شادمان و خوشبخت می آید.
ضرب المثل برمه ای بیرون کردن یک مهمان ، شرم آورتر از نپذیرفتن یک مهمان است .
ضرب المثل رومی هفت روز ، نهایت عمر یک مهمان است .
ضرب المثل برمه ای هفت روز ضیافت بوده و نه روز کشمکش است .
ضرب المثل رومی مهمان دو خانه از گرسنگی می میرد .
ضرب المثل هندی مهمان ناخوانده ، بلا است
ضرب المثل آلمانی سرفه ی مهمان ، به معنای قاشق خواستن است.
ضرب المثل عبری بهتر است که مهمان در اوج احترام ، منزل را ترک کند .
ضرب المثل آلمانی ترک مهمان ، آرامش میزبان را به همراه دارد .
ضرب المثل چینی منبع:forums.boursy.com



:: موضوعات مرتبط: دنیای ضرب المثلها , ,
:: بازدید از این مطلب : 486
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 28 خرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : كريم شريفي

چهل حدیث در خصوص ماه مبارک رمضان

مجموعه : دینی و مذهبی

چهل حدیث در خصوص ماه مبارک رمضان

1-پایه‏ هاى اسلام

قال الباقر علیه السلام:

بنى الاسلام على خمسة اشیاء، على الصلوة و الزكاة و الحج و الصوم و الولایه.

امام باقر علیه السلام فرمود:

اسلام بر پنج چیز استوار است، برنماز و زكات حج و روزه و ولایت (رهبرى اسلامى).فروع كافى، ج 4 ص 62، ح 1

2-فلسفه روزه
قال الصادق علیه السلام:

انما فرض الله الصیام لیستوى به الغنى و الفقیر.

امام صادق علیه السلام فرمود:

خداوند روزه را واجب كرده تا بدین وسیله دارا و ندار (غنى و فقیر) مساوى گردند.

من لا یحضره الفقیه، ج 2 ص 43، ح 1

 
3-روزه آزمون اخلاص
قال امیرالمومنین علیه السلام:

فرض الله … الصیام ابتلاء لاخلاص الخلق‏امام على علیه السلام فرمود:

خداوند روزه را واجب كرد تا به وسیله آن اخلاص خلق را بیازماید.

نهج البلاغه، حكمت 252

 
4-روزه یاد آور قیامت
قال الرضا علیه السلام:

انما امروا بالصوم لكى یعرفوا الم الجوع و العطش فیستدلوا على فقر الاخر.

امام رضا علیه السلام فرمود:

مردم به انجام روزه امر شده‏اند تا درد گرسنگى و تشنگى را بفهمند و به واسطه آن فقر و بیچارگى آخرت را بیابند.

وسائل الشیعه، ج 4 ص 4 ح 5 علل الشرایع، ص 10

 
5-روزه زكات بدن
قال رسول الله صلى الله علیه و آله لكل شیئى زكاة و زكاة الابدان الصیام.

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:

براى هر چیزى زكاتى است و زكات بدنها روزه است.

الكافى، ج 4، ص 62، ح 3

 
6-روزه سپر آتش
قال رسول الله صلى الله علیه و آله:

الصوم جنة من النار.

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:

روزه سپر آتش (جهنم) است. «یعنى بواسطه روزه گرفتن انسان از آتش جهنم در امان خواهد بود.»

الكافى، ج 4 ص 162

 
7-اهمیت روزه
الصوم فى الحر جهاد.

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:

روزه گرفتن در گرما، جهاد است.

بحار الانوار، ج 96، ص 257

 
8-روزه نفس
قال امیرالمومنین علیه السلام

صوم النفس عن لذات الدنیا انفع الصیام.

امیرالمومنان على علیه السلام فرمود:

روزه نفس از لذتهاى دنیوى سودمندترین روزه‏هاست.

غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64

 
9-روزه واقعى
قال امیرالمومنین علیه السلام

الصیام اجتناب المحارم كما یمتنع الرجل من الطعام و الشراب.

امام على علیه السلام فرمود:

روزه پرهیز از حرامها است همچنانكه شخص از خوردنى و نوشیدنى پرهیز مى‏كند.

بحار ج 93 ص 249

 
10-برترین روزه
قال امیرالمومنین علیه السلام

صوم القلب خیر من صیام اللسان و صوم اللسان خیر من صیام البطن.

امام على علیه السلام فرمود:

روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شكم است.

غرر الحكم، ج 1، ص 417، ح 80

 
11-روزه چشم و گوش
قال الصادق علیه السلام

اذا صمت فلیصم سمعك و بصرك و شعرك و جلدك.

امام صادق علیه السلام فرمود:

آنگاه كه روزه مى‏گیرى باید چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه‏دار باشند.«یعنى از گناهان پرهیز كند.»

الكافى ج 4 ص 87، ح 1

 
12-روزه اعضا و جوارح
عن فاطمه الزهرا سلام الله علیها

ما یصنع الصائم بصیامه اذا لم یصن لسانه و سمعه و بصره و جوارحه.

حضرت زهرا علیها السلام فرمود:

روزه‏دارى كه زبان و گوش و چشم و جوارح خود را حفظ نكرده روزه‏اش به چه كارش خواهد آمد.

بحار، ج 93 ص 295

 
13-روزه ناقص
قال الباقر علیه السلام

لا صیام لمن عصى الامام و لا صیام لعبد ابق حتى یرجع و لا صیام لامراة ناشزة حتى تتوب و لاصیام لولد عاق حتى یبر.

امام باقر علیه السلام فرمود:

روزه این افراد كامل نیست:

1 – كسى كه امام (رهبر) را نافرمانى كند.

2 – بنده فرارى تا زمانى كه برگردد.

3 – زنى كه اطاعت‏شوهر نكرده تا اینكه توبه كند.

4 – فرزندى كه نافرمان شده تا اینكه فرمانبردار شود.

بحار الانوار ج 93، ص 295.

 
14-روزه بى ارزش
قال امیرالمومنین علیه السلام

كم من صائم لیس له من صیامه الا الجوع و الظما و كم من قائم لیس له من قیامه الا السهر و العناء.

امام على علیه السلام فرمود:

چه بسا روزه‏دارى كه از روزه‏اش جز گرسنگى و تشنگى بهره‏اى ندارد و چه بسا شب زنده‏دارى كه از نمازش جز بیخوابى و سختى سودى نمى‏برد.

نهج البلاغه، حكمت 145

 
15-روزه و صبر
عن الصادق علیه السلام فى قول الله عزوجل

«واستعینوا بالصبر و الصلوة‏»

قال: الصبر الصوم.

امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند عزو جل كه فرموده است: از صبر و نماز كمك بگیرید، صبر، روزه است.

وسائل الشیعه، ج 7 ص 298، ح 3

 
16-روزه و صدقه
قال الصادق علیه السلام

صدقه درهم افضل من صیام یوم.

امام صادق علیه السلام فرمود

یك درهم صدقه دادن از یك روز روزه مستحبى برتر و والاتر است.

وسائل الشیعه، ج 7 ص 218، ح 6

 
17-پاداش روزه
قال رسول الله صلى الله علیه و آله: قال الله تعالى

الصوم لى و انا اجزى به

رسول خدا فرمود خداى تعالى فرموده است:

روزه براى من است و من پاداش آن را مى‏دهم.

وسائل الشیعه ج 7 ص 294، ح 15 و 16 ; 27 و 30

 
18-جرعه نوشان بهشت
قال رسول الله صلى الله علیه و آله

من منعه الصوم من طعام یشتهیه كان حقا على الله ان یطعمه من طعام الجنة و یسقیه من شرابها.

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:

كسى كه روزه او را از غذاهاى مورد علاقه‏اش باز دارد برخداست كه به او از غذاهاى بهشتى بخورانند و از شرابهاى بهشتى به او بنوشاند.

بحار الانوار ج 93 ص 331

 
19-خوشا بحال روزه داران
قال رسول الله صلى الله علیه و آله

طوبى لمن ظما او جاع لله اولئك الذین یشبعون یوم القیامة

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:

خوشا بحال كسانى كه براى خدا گرسنه و تشنه شده‏اند اینان در روز قیامت‏سیر مى‏شوند.

وسائل الشیعه، ج 7 ص 299، ح‏2.

 
20-مژده به روزه‏داران
قال الصادق علیه السلام

من صام لله عزوجل یوما فى شدة الحر فاصابه ظما و كل الله به الف ملك یمسحون وجهه و یبشرونه حتى اذا افطر.

امام صادق علیه السلام فرمود:

هر كس كه در روز بسیار گرم براى خدا روزه بگیرد و تشنه شود خداوند هزار فرشته را مى‏گمارد تا دست‏به چهره او بكشند و او را بشارت دهند تا هنگامى كه افطار كند.

الكافى، ج 4 ص 64 ح 8; بحار الانوار ج 93 ص 247

 
21-شادى روزه دار
قال الصادق علیه السلام

للصائم فرحتان فرحة عند افطاره و فرحة عند لقاء ربه

امام صادق علیه السلام فرمود:

براى روزه دار دو سرور و خوشحالى است:

1 – هنگام افطار 2 – هنگام لقاء پروردگار (وقت مردن و در قیامت)

وسائل الشیعه، ج 7 ص 290 و 294 ح‏6 و 26.

 
22-بهشت و باب روزه‏دارن
قال رسول الله صلى الله علیه و آله

ان للجنة بابا یدعى الریان لا یدخل منه الا الصائمون.

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:

براى بهشت درى است‏بنام (ریان) كه از آن فقط روزه داران وارد مى‏شوند.

وسائل الشیعه، ج 7 ص 295، ح‏31.

معانى الاخبار ص 116

 
23-دعاى روزه‏دارا
قال الكاظم (علیه السلام)

دعوة الصائم تستجاب عند افطاره

امام كاظم (علیه السلام) فرمود:

دعاى شخص روزه‏دار هنگام افطار مستجاب مى‏شود.

بحار الانوار ج 92 ص 255 ح 33.

 
24-بهار مومنان
قال رسول الله (صلى الله علیه و آله)

الشتاء ربیع المومن یطول فیه لیله فیستعین به على قیامه و یقصر فیه نهاره فیستعین به على صیامه.

رسول خدا (صلى الله علیه و آله) فرمود:

زمستان بهار مومن است از شبهاى طولانى‏اش براى شب زنده‏دارى واز روزهاى كوتاهش براى روزه دارى بهره مى‏گیرد.

وسائل الشیعه، ج 7 ص 302، ح 3.

 
25-روزه مستحبى
قال الصادق (علیه السلام)

من جاء بالحسنة فله عشر امثالها من ذلك صیام ثلاثة ایام من كل شهر.

امام صادق علیه السلام فرمود:

هر كس كار نیكى انجام دهد ده برابر آن پاداش دارد و از جمله آنها سه روز روزه در هر ماه است.

وسائل الشیعه، ج 7، ص 313، ح 33

 
26-روزه ماه رجب
قال الكاظم (علیه السلام)

رجب نهر فى الجنه اشد بیاضا من اللبن و احلى من العسل فمن صام یوما من رجب سقاه الله من ذلك النهر.

امام كاظم (علیه السلام) فرمود:

رجب نام نهرى است در بهشت از شیر سفیدتر و از عسل شیرین‏تر هركس یك روز از ماه رجب را روزه بگیرد خداوند از آن نهر به او مى‏نوشاند.

من لا یحضره الفقیه ج 2 ص 56 ح 2

وسائل الشیعه ج 7 ص 350 ح 3

 
27-روزه ماه شعبان
من صام ثلاثة ایام من اخر شعبان و وصلها بشهر رمضان كتب الله له صوم شهرین متتابعین.

امام صادق (علیه السلام) فرمود:

هر كس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگیرد و به روزه ماه رمضان وصل كند خداوند ثواب روزه دو ماه پى در پى را برایش محسوب مى‏كند.

وسائل الشیعه ج 7 ص 375،ح 22

 
28-افطارى دادن(1)
قال الصادق (علیه السلام)

من فطر صائما فله مثل اجره

امام صادق (علیه السلام) فرمود:

هر كس روزه دارى را افطار دهد، براى او هم مثل اجر روزه دار است.

الكافى، ج 4 ص 68، ح 1

 
29-افطارى دادن (2)
قال الكاظم (علیه السلام)

فطرك اخاك الصائم خیر من صیامك.

امام كاظم (علیه السلام) فرمود:

افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه (مستحبى) بهتر است.

الكافى، ج 4 ص 68، ح 2

 
30-روزه خوارى
قال الصادق (علیه السلام)

من افطر یوما من شهر رمضان خرج روح الایمان منه

امام صادق (علیه السلام)فرمود:

هر كس یك روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد – روح ایمان از او جدا مى‏شود

وسائل الشیعه، ج 7 ص 181، ح 4 و 5

من لا یحضره الفقیه ج 2 ص 73، ح 9

31-رمضان ماه خدا
قال امیرالمومنین

شهر رمضان شهر الله و شعبان شهر رسول الله و رجب شهرى

امام على (علیه السلام) فرمود:

رمضان ماه خدا و شعبان ماه رسول خدا و رجب ماه من است.

وسائل الشیعه، ج 7 ص 266، ح 23.

32-رمضان ماه رحمت
قال رسول الله (صلى الله علیه و آله)

… و هو شهر اوله رحمة و اوسطه مغفرة و اخره عتق من النار.

رسول خدا (صلى الله علیه و آله) فرمود:

رمضان ماهى است كه ابتدایش رحمت است و میانه‏اش مغفرت و پایانش آزادى از آتش جهنم.

بحار الانوار، ج 93، ص 342

33-فضیلت ماه رمضان
قال رسول الله (صلى الله علیه و آله)

ان ابواب السماء تفتح فى اول لیلة من شهر رمضان و لا تغلق الى اخر لیلة منه

رسول خدا (صلى الله علیه و آله) فرمود:

درهاى آسمان در اولین شب ماه رمضان گشوده مى‏شود و تا آخرین شب آن بسته نخواهد شد.

بحار الانوار، ج 93، ص 344

34-اهمیت ماه رمضان
قال رسول الله (صلى الله علیه و آله)

لو یعلم العبد ما فى رمضان لود ان یكون رمضان السنة

رسول خدا (صلى الله علیه و آله) فرمود:

اگر بنده «خدا» مى‏دانست كه در ماه رمضان چیست [چه بركتى وجود دارد] دوست مى‏داشت كه تمام سال، رمضان باشد.

بحار الانوار، ج 93، ص 346

35-قرآن و ماه رمضان
قال الرضا (علیه السلام)

من قرا فى شهر رمضان ایة من كتاب الله كان كمن ختم القران فى غیره من الشهور.

امام رضا (علیه السلام) فرمود:

هر كس ماه رمضان یك آیه از كتاب خدا را قرائت كند مثل اینست كه درماههاى دیگر تمام قرآن را بخواند.

بحار الانوار ج 93، ص 346

36-شب سرنوشت‏ساز
قال الصادق (علیه السلام)

راس السنة لیلة القدر یكتب فیها ما یكون من السنة الى السنة.

امام صادق (علیه السلام) فرمود:

آغاز سال (حساب اعمال) شب قدر است. در آن شب برنامه سال آینده نوشته مى‏شود.

وسائل الشیعه، ج 7 ص 258 ح 8

37-برترى شب قدر
قیل لابى عبد الله (علیه السلام)

كیف تكون لیلة القدر خیرا من الف شهر؟ قال: العمل الصالح فیها خیر من العمل فى الف شهر لیس فیها لیلة القدر.

از امام صادق (علیه السلام) سوال شد:

چگونه شب قدر از هزار ماه بهتر است؟

حضرت فرمود: كار نیك در آن شب از كار در هزار ماه كه در آنها شب قدر نباشد بهتر است.

وسائل الشیعه، ج 7 ص 256، ح 2

38-تقدیر اعمال
قال الصادق (علیه السلام)

التقدیر فى لیلة تسعة عشر و الابرام فى لیلة احدى و عشرین و الامضاء فى لیلة ثلاث و عشرین.

امام صادق (علیه السلام) فرمود:

برآورد اعمال در شب نوزدهم انجام مى‏گیرد و تصویب آن در شب بیست ویكم و تنفیذ آن در شب بیست‏سوم.

وسائل الشیعه، ج 7 ص 259

39-احیاء شب قدر
عن فضیل بن یسار قال:

كان ابو جعفر (علیه السلام) اذا كان لیلة احدى و عشرین و لیلة ثلاث و عشرین اخذ فى الدعا حتى یزول اللیل فاذا زال اللیل صلى.

فضیل بن یسار گوید:

امام باقر (علیه السلام) در شب بیست و یكم و بیست‏سوم ماه رمضان مشغول دعا مى‏شد تا شب بسر آید و آنگاه كه شب به پایان مى‏رسید نماز صبح را مى‏خواند.

وسائل الشیعه، ج 7، ص 260، ح 4

40-زكات فطره
قال الصادق (علیه السلام)

ان من تمام الصوم اعطاء الزكاة یعنى الفطرة كما ان الصلوة على النبى (صلى الله علیه و آله) من تمام الصلوة.

امام صادق (علیه السلام) فرمود:

تكمیل روزه به پرداخت زكاة یعنى فطره است، همچنان كه صلوات بر پیامبر (صلى الله علیه و آله) كمال نماز است.

وسائل الشیعه، ج 6 ص 221، ح 5



:: موضوعات مرتبط: الهي لك الحمد... , دانستني ها , ,
:: بازدید از این مطلب : 506
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 خرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : كريم شريفي

توصیه‌های بهترین پزشک دنیا برای تابستان

آخرين نيوز: شیخ ‌الرییس ابوعلی سینا در جلد اول کتاب قانون چند توصیه برای مسافران در فصل گرما ذکر کرده است که دانستن آنها خالی از لطف نیست.
به گزارش برنا، در جلد اول کتاب قانون شیخ ‌الرییس ابوعلی سینا چند توصیه برای مسافران در فصل گرما ذکر شده است. از جمله اینکه مسافر سر و سینه خود را از تابش مستقیم نور خورشید بپوشاند و در راه قاووت جو و عصاره میوه تناول کند و قدری برای حرکت صبر کرده و سپس به راه افتد. این حکیم ایرانی روغن بنفشه و مالیدن آن روی پیشانی در هر ساعت را برای جلوگیری از گرمازدگی و سردردهای صفراوی مفید دانسته و توصیه کرده است فرد بعد از سفر، حمام آب سرد بگیرد تا از آسیب سفر به دور باشد و سرحال آید. البته نباید شتاب کنند باید به تدریج آبتنی کنند.
همچنین وی توصیه می کند؛ کسانی که از باد سر می‌ترسند بهتر دهان و بینی خود را بپوشانند و در سفر از دوغی که ۲۴ ساعت قبل از سفر در آن پیاز خرد شده باشد، استفاده کنند. همچنین بوییدن روغن گل‌سرخ و روغن دانه کدو و خوردن روغن کدو مفید خواهد بود.
به گفته شیخ الرییس دوغ ترش نیز برای گرمازدگی بعد سفر مناسب است و اگر فرد آفتاب زده شده بهتر است در سایه بنشیند و پای خود را در آب سرد بشوید و اگر تشنه بود اندک اندک از ظرفی با دهانه باریک آب بنوشد. علاوه بر این خوراکش هم باید از غذاهای زود هضم باشد.


:: موضوعات مرتبط: اخبار و دانستنی های پزشکی , ,
:: بازدید از این مطلب : 391
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 21 خرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : كريم شريفي

تغييرات بدن پس از خوردن نوشابه

خوردن نوشابه موجب بالا رفتن فشار و قند خون و ابتلا به چاقي، از بين رفتن كلسيم، تحريك مغــز، و افزایش متابولیسم بدن مي شود.
10 دقیقه بعد از خوردن يك نوشابه
10 قاشق چایخوری شکر وارد بدن‌تان می‌شود. می‌دانید چرا با وجود خوردن این حجم شکر دچار استفراغ نمی‌شوید؟ چون اسید فسفریک، کمی طعم آن را می‌گیرد و شیرینی‌اش را خنثی می‌کند.

ـ 20 دقیقه بعد

قند خون‌تان بالا می‌رود و به ترشح ناگهانی و یک‌جای انسولین منجر می‌شود. کبدتان شروع می‌کند به تبدیل قند به چربی تا قند خون، بیشتر از این بالا نرود.

ـ 40 دقیقه بعد

حالا دیگر جذب کافئین کامل شده، مردمک‌های‌ چشمتان گشاد می‌شود، فشار خون‌تان بالا می‌رود و در پاسخ به این حالت، کبدتان قند را به داخل جریان خون رها می‌کند. گیرنده‌های آدنوزین مغز ،حالا بلوک می‌شوند تا از احساس خواب‌آلودگی جلوگیری کنند.

ـ 45 دقیقه بعد

ترشح دوپامین افزایش مي يابد و مراکز خاصی در مغز که حالت سرخوشی ایجاد می‌کنند، تحریک می‌شوند. این همان مکانیسمی است که در مصرف هروئیــن به ایجاد سرخوشی منجر می‌شود.

ـ 60 دقیقه بعد

اسیدفسفریک موجود در نوشابه، داخل روده کوچک، به کلسیم، منیزیم و روی می‌چسبد. متابولیسم بدن افزایش مي يابد. میزان بالای قند خون و شیرین‌کننده‌های مصنوعی، موجب دفع هرچه بیشتر کلسیم از طریق ادرار می‌شوند.


ـ مدتی بعدتر
کافئین در نقش یک داروی مدر (ادرارآور) وارد عمل می‌شود. حالا دیگر کلسیم و منیزیم و روی که قرار بود جذب بدن شود، بیش از پیش از طریق ادرار دفع می‌شود و همراه آن مقادیر زیادی آب، سدیم و دیگر الکترولیت‌ها نیز از دست می‌رود.

ـ ... و بالاخره
کم‌کم آن غوغایی که در بدن‌تان ایجاد شده بود فروکش می‌کند و نوبت به افت قند می‌رسد. در این مرحله یا خیلی حساس و تحریک‌پذیر می‌شوید یا خیلی کرخت و بی‌حال.
حالا دیگر تمام آن آبی را که از طریق نوشابه وارد بدن خود کرده بودید، دفع کرده‌اید، آبی که می‌شد به جای اسید و کافئین و شکر، حاوی مواد مفیدی برای بدن‌تان باشد. به طوري كه تا چند ساعت بعد اثر کافئین هم از بین می‌رود و شما هوس یک نوشابه دیگر می‌کنید.


:: موضوعات مرتبط: اخبار و دانستنی های پزشکی , ,
:: بازدید از این مطلب : 399
|
امتیاز مطلب : 19
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : جمعه 21 خرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : كريم شريفي

ورزش آیروبیک و فواید آن


ورزش آیروبیک، ورزش و فعالیتی است که بتواند تپش قلب فرد را افزایش دهد. ورزش ایروبیک، دستگاه تنفسی و قلب را قوی می کند. بسته به قدرت بدنی، هر شخص می تواند مدت طولانی تر و تمرینات سنگین تری انجام دهد تا سریع تر به وضعیت مطلوب برسد.
ورزش دویدن
ورزش آیروبیک چیست؟
ایروبیک یعنی فعالیتی که عضلات بزرگ را به کار بگیرد. حداقل 12 دقیقه با حرکات ریتمیک و موزون، در شرایطی که سرعت و شدت تمرین قابل تحمل است و نیاز بدن به اکسیژن برای مدتی افزایش می یابد، این فعالیت انجام می گیرد. ایروبیک جزء فعالیت های هوازی (شدت کم و مدت طولانی) است. تمرینات ایروبیک از حرکات ریتمیک و متناوب ماهیچه ای بهره برده و ضربان قلب و تنفس را در مدت زمانی خاص بالا می برد.

نمونه هایی از ورزش آیروبیک
پیاده روی، دویدن، شنا، دوچرخه سواری، کوه نوردی، اسکی در مناطق کوهستانی، اسکیت و تنیس.
باید به این مساله توجه کرد که که تمرینات ایروبیک می بایست در قالب خاص خود انجام شوند که البته به هدف و شرایط جسمی فرد، سوابق بیماری و وضعیت جسمانی او نیز بستگی دارد.
در موارد زیر باید احتیاط کنید :
فعالیت های ورزشی زیادی انجام می دهید؛ اضافه وزن دارید؛ سابقه مصدومیت های طولانی دارید؛ یا در حال حاضر از مشکلاتی در نواحی پا، مچ پا، زانو، مفصل ران یا کمر رنج می برید.
شما می بایست شیوه صحیح و درست را از مربیان ایروبیک یا فیزیولوژیست ها بیاموزید.

مدت زمان انجام تمرینات ایروبیک
این که چه مدت زمانی را برای انجام تمرینات ایروبیک باید اختصاص دهید بستگی به هدف، برنامه ریزی و شرایط جسمی شما دارد، اما 10 تا 60 دقیقه، زمان قابل قبولی است.
اگر هدف شما کاهش وزن اضافی بدن تان باشد و در شرایط مساعدی هم باشید، می توانید مدت بیشتری ورزش کنید. شاید در این صورت چیزی حدود 30، 40 یا 60 دقیقه هم به شما توصیه شود.
تحقیقات اخیر نشان داده که سطح آمادگی بدنی حتی با تمرینات منظم 10 دقیقه ای در روز هم افزایش می یابد. البته بهتر آن است که این تمرینات 10 دقیقه ای، روزی دو یا سه بار و حداقل پنج روز در هفته باشد
دشواری تمرینات تا چه حد باشد؟
میزان دشواری و سختی تمرینات ایروبیکی که شما انجام می دهید، از سه طریق اندازه گیری می شود:
1- اندازه گیری ضربان قلب، تا بدانید با افزایش تحرکات بدنی در هر دقیقه به چه اندازه ضربان قلب بالا می رود.
2- شیوه بعدی تست صحبت کردن نام دارد. شما باید قادر باشید وقتی که تمرین می کنید به راحتی هم صحبت کنید (این شیوه برای فهمیدن این که تمرینات تان چقدر سنگین است بسیار مفید می باشد).
3- با توجه به میزان توانایی تان به سادگی می توانید بفهمید که تمرینات با وجود دشواری چه تاثیری بر شما می گذارند، اگرچه به نظر می رسد که تمرینات متوسط و متعادل برای یک فرد عادی می تواند کاملا لذت بخش باشد.

کاهش وزن با ورزش آیروبیک
اگر هدف اصلی شما از ایروبیک از دست دادن چربی و وزن اضافی باشد، 6 یا 7 نوبت در هفته که تقریبا معادل روزی یک مرتبه است، می تواند تاثیر بالقوه ای روی اندام شما داشته باشد و شما را به وزن مطلوب برساند.
در مجموع آن چه در انجام این تمرینات حائز اهمیت است، افزایش مدت زمان انجام حرکات، استمرار و تکرار و بالا بردن میزان دشواری تمرینات می باشد. مخصوصا اگر در شرایط جسمانی مناسبی نیستید، وزن اضافی دارید، سالخورده اید و یا در دوران بهبودی از مصدومیت و سپری کردن دوران نقاهت هستید، این تمرینات برای تان بسیار مفید خواهد بود و اگر هنوز هم شک دارید، به آرامی مراحل ساده و سبک ایروبیک را به شرخ زیر شروع کنید تا از این ورزش لذت ببرید:
با حرکات و نرمش هایی خیلی نرم و آرام در کمال آرامش خودتان را گرم کنید، همین نرمش ها باعث می شوند تا اگر مشکل جسمانی دارید، ناراحتی و دردتان کاهش پیدا کند و کم کم بهبود پیدا کنید.
گرم کردن و آماده کردن بدن برای تمرینات ایروبیک با انجام نرمش هایی سبک و در سطوح ساده ای از تمرینات کششی به مدت 2 تا 10 دقیقه به شما کمک ویژه ای خواهد کرد. اما به یاد داشته باشید که نباید به طور ناگهانی، تمرینات را متوقف کنید، زیرا ممکن است دچار سر گیجه شوید یا از حال بروید.

ایروبیک در زنان
خانم ها تصور می‌کنند اگر با دستگاه، تمرین بدنسازی کنند، بدن آن ها عضلانی می ‌شود، ولی این طور نیست. بدن خانم ها به علت اختلاف هورمونی با آقایان، واکنش متفاوت به این تمرینات نشان می ‌دهد. چون هورمون تستوسترون نقش تعیین‌کننده در تقویت حجم عضلانی دارد و در زنان مقدار این هورمون کم است، در نتیجه تمرینات با وزنه موجب عضلانی شدن آن ها نمی‌شود، بلکه خانم ها می ‌توانند با ایروبیک عضلات خود را سفت ‌تر کنند. قبل از رسیدن به سن سالمندی ، بهترین ورزش برای بانوان، تمرین بدنسازی (کار با دستگاه) است، زیرا این تمرینات بهترین راه برای جلوگیری از پوکی استخوان و . . . هستند.

ورزش ایروبیک اشتها را کاهش می ‌دهد
تازه ترین تحقیقات نشان می ‌دهند که ورزش‌های ایروبیک موجب افزایش نوعی پروتئین می ‌شوند که ممکن است اشتها را سرکوب کند. سه ماه انجام ورزش ایروبیک ممکن است چربی بدن را کاهش دهد. پژوهشگران تصور می‌کنند که تغییراتی که در سیستم اعصاب مرکزی اتفاق می‌افتد ممکن است عامل این کاهش اضافه وزن باشد.
محققان دریافتند که کاهش دریافت غذا و کاهش در شاخص توده بدنی با افزایش میزان نوعی پروتئین که به نام نوروتروپین خوانده می‌شود ارتباط دارد. نقش اصلی این پروتئین تحریک هورمون رشد است. این پروتئین با چاقی و سوخت و ساز نیز ارتباط دارد.
دانشمندان با اندازه گیری میزان این پروتئین قبل و بعد از انجام سه ماه ورزش ایروبیک در 15 فرد چاق دریافتند، بعد از سه ماه ورزش، این پروتئین در خون آن ها افزایش یافت که این حالت منجر به کاهش شاخص توده بدنی، دور مچ و فشار خون آن ها شد. میزان دریافت کالری نیز در این افراد کمتر شد.

تصورات غلط
این تصور غلط که تمرینات ایروبیک ماهیچه ها را سخت و عضلانی می کنند بسیار طبیعی است، اما واقعیتش این است که انجام این تمرینات تاثیر بسیار کمی در سفت کردن ماهیچه ها دارد. در تمرینات معمولی ایروبیک ماهیچه هایی که در بدن بیش از سایرین فعالیت می کنند، صدها حرکت ماهیچه ای را به طور متناوب تکرار می نمایند، بدون این که در برابر این تمرینات مقاومتی نشان دهند، در صورتی که بخواهید ماهیچه ها و عضلات تان محکم و سفت شوند، تمرینات وزنه برداری تاثیر قابل توجهی در این باره خواهند داشت.
برداشت غلط دیگر در این مورد این است که اغلب تصور می کنند با انجام تمرینات ایروبیک در تعداد دفعات محدود و زمان نرمال، می توانند چربی اضافی و وزن زیادی خود را به سرعت از دست بدهند. تحقیقات اخیر نشان داده است که ما با انجام هرگونه حرکات کششی و ماهیچه ای ممکن است بتوانیم وزن اضافه مان را از دست بدهیم، اما باید همراه با رژیم لاغری باشد.


:: موضوعات مرتبط: اخبار و دانستنی های پزشکی , ,
:: بازدید از این مطلب : 441
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : جمعه 21 خرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : كريم شريفي

آپانديس

آپانديس زائده اي است كه در ابتداي روده بزرگ وجود دارد و تا به حال نقش آن در بدن به درستي معلوم نشده است ولي احتمالاً در سيستم دفاعي بدن نقش دارد. التهاب و تورم اين زائده باعث آپانديست مي شود و يكي از شايعترين علت درد شكمي است كه منجر به جراحي مي شود.



علت انسداد دهانه زائده آپانديس:

اين زائده مي تواند با دانه هاي ميوه و يا كرمهاي روده اي همچنين مدفوع، سفت شده كه مثل يك تكه سنگ كوچك شده و يا رشد زياد بافت لنفاوي آپانديس مســــدود مي شود.

بعد از ايجاد انسداد ترشحات آپانديس در داخل زائده مانده و همراه با فعاليت بيولوژيكي باكتري ها باعث تورم و التهاب آپانديس شده و با ادامه تورم اعصاب مربوط به آپانديس تحريك شده و ايجاد درد مبهم و منتشر شكمي در ناحيه خط وسط شكم و نزديك جناغ يا اطراف ناف در پايين مي كند. گاهي به علت تورم شديد و ناگهاني، تحريك حركات روده و كرامپ هاي شكمي نيز مشاهده مي شود، سپس تهوع و استفراغ بوجود مي آيد. (يك يا دو بار) با ادامه تورم و التهاب درد از خط وسط به محل آپانديس يعني ربع تحتاني و راست شكم تشخيصي خوبي است (جابجايي درد معمولاً 4تا6 ساعت طول مي كشد) بي اشتهايي از علائم مهم است و تقريباً در تمامي بيماران وجود دارد.

به علت حضور باكتري و التهاب مخاط ممكن است بيمار تب و افزايش حرارت بدن داشته باشد به دنبال آن افزايش تعداد ضربان قلب و نبض نيز وجود دارد. در كودكان ممكن است به علت تحريك دستگاه گوارش اسهال خفيف نيز ديده مي شود. و در بزرگسالان يبوست ممكن است رخ دهد همچنين افزايش گلبولهاي سفيد در خون با آزمايش مشخص مي شود.



نكته:

محل درد عموماً در ربع تحتاني سمت راست است ولي اگر نوك زائده آپانديس در محل ديگري قرار گرفته باشد (نزديك مقعد يا نزديك ميزناي) مي تواند باعث تحريك و درد مقعد يا علائم ادراري در مريض شود و يا حتي در قسمتهاي فوقاني شكم احساس شود.



تشخيص:

مهمترين مسئله براي تشخيص شرح حال بيمار و معاينه باليني است. قسمت هاي آزمايشگاهي، عكس برداري و سونوگرافي نيز كمك كننده مي باشد.



درمان:

عمل جراحي به موقع از بروز عوارضي مثل آبسه آپانديس و يا سوراخ شدن آن و التهاب و عفونت داخل شكم جلوگيري مي كند.



نكات مهم:

1- در مورد بيماري كه مشكوك به آپانديس هستيم بهتر است تا زمان تشخيص قطعي از دادن داروي مسكن خودداري كنيم چون مهمترين علامت تشهيصي يعني درد را از بين مي بريم. همچنين محل را گرم نمي كنيم.

2- از دادن غذا و مايعات به بيمار خودداري كنيد چون احتمال اينكه احتياج به جراحي پيدا كند زياد است. به علاوه دادن داروي مسهل نيز ممنوع است.

3- بيماران عموماً هنگام مراجعه و يا خوابيدن بر روي تخت معاينه حالت خاصي دارند كه حالت آرامش نام دارد به اين صورت كه بيمار به پشت خوابيده و پاهاي خود بخصوص پاي راست را به داخل شكم جمع مي كند تا از كشيده شده عضلات شكم و فشار بر روي آپانديس و ايجاد درد جلوگيري كند.

4- ترتيب ايجاد علائم نيز بسيار مهم است و تقريباً 95% موارد بي اشتهايي اولين علامت است و بعد شروع درد شكمي در خط وسط و به دنبال آن استفراغ (در 75% بيماران استفراغ ديده مي شود).

5- در 45% موارد در بيماران محل درد يا شدت آن متفاوت است.

6- درهنگام معاينه بيمار حساسيت به لمس دارد به اين صورت كه اگر پوست ناحيه مك بورني (قسمتي كه در ربع تحتاني راست شكم حدود 5-3 سانتي متر مانده به خار قدامي لگن) را لمس كنيم مريض خودش را جمــع مي كند و در محل درد مي گيرد. در موارد عفونت شديد، شكم تخته اي مي شود.

همچنين لمس محل و بعد برداشتن دست درد را بيشتر مي كند و يا فشار دادن قسمت چپ شكم به علت حركت احشاء شكمي درد در ناحيه راست ايجاد مي كند.


:: موضوعات مرتبط: اخبار و دانستنی های پزشکی , ,
:: بازدید از این مطلب : 426
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : جمعه 21 خرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : كريم شريفي

آپانديس چيست؟

آپانديس چيست؟
زايــده كرمي شكليست كه از نخستين بخش از روده بزرگ
بـنـام سكوم منشاء مي گـيـرد. طـول آپـانـديــس از 2 تا 20
سانتي متر متغير ميباشد. قطر آن نيز 8-7 ميلي متر است.
آپـانديـس در نــاحيه تحـتاني شكم و در سمت راست واقع
مي باشد.

وظيفه آپانديس در بدن چيست؟
آپانديس هيچگونه عملكرد شناخته شده اي در بدن ندارد.
امـــا از آنجايي كه آپانديس مملو از سلولهاي لنفاوي ست
بخشي از سيستم ايمني بدن بشمار آمده و پادتن هايي را به درون روده ترشح ميكند. اما برداشتن آپانديس تاكنون عوارضي را در پي نداشته است. نظريه اي ديگري حاكي از آن دارد كه آپانديس در نيكان گياهخوار ما وظيفه هضم و تجزيه سلولز را بعهده داشته است اما با تغيير عادات غذايي انسانها اين عضو كارايي خود را از دست داده است و با برداشتن آن تغييري در عملكرد گوارشي بدن پديد نمي آيد.
آپانديسيت چيست؟
به التهاب و تورم آپانديس، آپانديسيت ميگويند.
ميزان شيوع آپانديسيت چه ميزان است؟
به ازاي هر 100 نفر 6 نفر در طول زندگي خود به آن مبتلا ميگردند. ميزان شيوع آن در سنين 30-10 سالگي بيشتر مي باشد.
دلايل ايجاد آپانديسيت چيست؟

1- انسداد آپانديس.(تجمع و سفت شدن مدفوع كه به آن فكاليت ميگويند و يا تورم بافت لنفاوي درون و بيرون آپانديس و يا تومورها باعث انسداد ميگردند)
2- ايجاد زخم در مخاط آپانديس.
3- حمله باكتريها و ويروسها.
در شرايط فوق باكتريها تكثير يافته و آپانديس متورم و پر از چرك ميگردد. همچنين انسداد موجب مختل شدن جريان خون و التهاب آپانديس ميگردد. آپانديسيت يك اورژانس پزشكي محسوب گرديده و عدم درمان فوري آن عوارض مرگبار زير را در پي خواهد داشت:
1- پارگي آپانديس و انتشار عفونت به محفظه شكم كه به آن پريتونيت ميگويند و عفونت خطرناك پوشش داخلي شكم (صفاق) را در پي خواهد داشت.
2- راه يابي عفونت به جريان خون كه بسيار مهلك است.
3-ايجاد آبسه در پي پارگي آپانديس .

علايم آپانديسيت به قرار زير ميباشد:

1-درد در ناحيه شكم كه از اطراف ناف آغاز شده و به تدريج به نواحي تحتاني و راست شكم امتداد مي يابد. درد معمولا پس از 12 تا 24 ساعت تشديد شده و از يك درد مبهم به يك درد مشخص تر و موضعي تر تبديل ميگردد. درد حين حركت دادن بدن، تنفس عميق، سرفه و عطسه تشديد ميگردد.
2- بي اشتهايي.
3- تهوع و استفراغ.
4- ناتواني در دفع گاز.
5- تب خفيف كه بدنبال علايم ديگر روي ميدهد.
6- تورم شكم (در مراحل انتهايي)
7- افزايش تعداد گلبولهاي سفيد خون.
8- تكرار ادرار.
9-اسهال و يا يبوست.
نكته: هرگاه دچار علايم مذكور شديد به هيچ عنوان از داروهاي ملين، مسهل و تنقيه براي برطرف كردن يبوست استفاده نكنيد زيرا احتمال پارگي آپانديس را افزايش ميدهد. همچنين از قرصهاي ضد درد نيز استفاده نكنيد چرا كه تشخيص آپانديسيت شما توسط پزشك مشكل خواهد شد. تا پيش از تشخيص آپانديسيت نيز چيزي نخوريد و نياشاميد.
نكته: در مواردي كه محل قرارگيري آپانديس در بدن طبيعي خود نباشد ممكن است ناحيه درد متفاوت از آنچه گفته شد باشد.

روشهاي تشخيص آپانديسيت
1- معاينات باليني توسط پزشك. درد وحساسيت به لمس ناحيه شكم بيمار بررسي ميگردد.
2- عكسبرداري با سي تي اسكن و سونوگرافي براي تاييد بيماري.
3- آزمايش ادرار براي رد عفونتهاي ادراري كه ميتواند علايمي مشابه درد آپانديسيت ايجاد كند.
4- آزمايش خون.
روش درمان آپانديسيت:
عمل جراحي و برداشتن آپانديس (آپاندكتومي) به طرق زير:
1- روش عادي: ايجاد برش كوچك در ناحيه تحتاني راست شكم.
2- روش لاپاروسكوپي: ايجاد 3 تا 4 برش ريز .
پس از عمل جراحي معمولا بيمار پس از 1 تا 3 روز از بيمارستان ترخيص ميشود. دوره بهبودي و نقاهت نيز يك هفته بطول مي انجامد كه در اين مدت بيمار ميبايست حركات بدني خود را محدود كرده و ابتدا از رژيم مايعات و بتدريج ار رژيم غذايي جامد استفاده كند.
نكته:در صورتي كه آپانديس پاره شده باشد بيمار تا يك هفته بايد در بيمارستان بستري و با آنتي بيوتيك تحت درمان قرار گيرد.
نكته:در صورتي كه اطراف آپانديس آبسه تشكيل شده باشد ابتدا با عمل جراحي محتويات آبسه را تخليه كرده و برداشتن آپانديس براي چند روز به تعويق مي افتد.


:: موضوعات مرتبط: اخبار و دانستنی های پزشکی , ,
:: بازدید از این مطلب : 646
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : جمعه 21 خرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : كريم شريفي

پوکی استخوان؛ چرا ... چگونه؟(2)

پوکی استخوان هنگامی رخ می‌دهد که تراکم استخوان کاهش ‌یابد و استخوان شروع به نازک شدن ‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین،این عارضه که اغلب با پیری طبیعی همراه می‌شود، به این علت رخ می‌دهد که یا استخوان کافی تولید نمی‌شود، ويا استخوان موجود بیش از حد عادی بوسیله بدن بازجذب می‌شود.

درمان پوکی استخوان معمولا بر پیشگیری از شکستگی‌ها و از دست رفتن بیشتر استخوان و نیز تسکین علائم درد و ناراحتی متمرکز است.

رایج‌ترین شكل درمان پوکی استخوان اینها هستند:

• تجویز درمان‌های دارویی شامل بایفوسفونیت‌ها، رالوکسیفن و کلسی‌تونین.

• مکمل‌های کلسیم و ویتامین d.

• ورزش منظم شامل ورزش‌های تحمیل‌کننده وزن، مقاومتی و تعادلی.

پیاده‌روی، پازدن بر روی دوچرخه‌های ثابت، و سایر فعالیت‌های کم‌ضربه با حداقل خطر افتادن نیز توصیه می‌شوند.

• کنارگذاشتن سیگار و الکل.

• خوردن رژیم غذایی غنی از لبنیات مانند شیر، ماست و پنیر کم‌چربی؛ ماهی آزاد، ساردین و پنیر سویا؛ و سبزیجات برگ‌دار سبز مانند اسفناج و سبزی‌خورد.


:: موضوعات مرتبط: اخبار و دانستنی های پزشکی , ,
:: بازدید از این مطلب : 360
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : جمعه 21 خرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : كريم شريفي

پوکی استخوان؛ چرا ... چگونه؟

پوکی استخوان بیماری است که طی آن استخوانها - خصوصا استخوان های ستون فقرات، مچ دست و مفصل ران - نازک و ضعیف شده به آسانی می شکنند، این بیماری به طور معمول هیچ نشانه خاصی ندارد. هر چند پوکی استخوان بیشتر در بین زنان میان سال شایع است، اما خطر ابتلا در مردان و جوانان نیز وجود دارد.

• علل ابتلا به پوکی استخوان
از حدود سنی سی و پنج سال، سلولهای بافت استخوان قادر به جایگزینی سلول های مرده نیستند، در نتیجه میزان سلول هایی که از بین می روند چندین برابر سلولهایی که مجددا ساخته می شوند، می گردد. در واقع این عدم توازن علت اصلی کاهش تراکم استخوان ها ست.
اولین نشانه زمانی ظهور می کند که فرد در اثر یک ضربه ناگهانی یا سقوط از ارتفاع به عارضه شکستگی استخوان دچار شود که معمولا درد، ناتوانی و عدم تعادل به همراه داشته و در برخی موارد حتی منجر به مرگ می گردد.

• افراد مستعد ابتلا به پوکی استخوان
بنا به تحقیقات انجام شده حدود سه میلیون نفر در کشور انگلستان شرایط ابتلا به پوکی استخوان را - که در زنان بیش از مردان شایع است - دارا هستند. هر سال در این کشور بیش از 230 هزار فقره شکستگی استخوان رخ می دهد که پوکی استخوان علت اصلی کلیه این شکستگی هاست.
آمار نشان داده که در بین افراد بالای پنجاه سال ساکن انگلستان، عارضه شکستگی استخوان در زنان به نسبت یک به دو، و در مردان به نسبت یک به پنج رخ می دهد.
یائسگی در زنان میانسال علت اصلی کاهش تراکم استخوانهاست. زیرا همانگونه که اشاره شد، سرعت از بین رفتن بافت های استخوان افزایش می یابد و بالعکس از سرعت ساخته شدن سلول های جدید کاسته می شود.
اختلالات قاعدگی زنان که در اثر ورزش بیش از اندازه یا رژیم های غذایی نامناسب بوجود می آید، ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد. در مردان، میزان هورمون تسترون، در احتمال ابتلا به پوکی استخوان موثر است.
سیگار کشیدن، مصرف نوشابه های الکلی، عدم تحرک و کمبود وزن همه از جمله مواردی است که ریسک مبتلا شدن به پوکی استخوان را افزایش می دهند.

• چگونه متوجه مبتلا شدن به پوکی استخوان شویم ؟
قبل از هر گونه اقدامی، با مطرح کردن سئوالات زیر از درجه ریسک پذیری فیزیکی به این بیماری آگاه شوید :

1- اگر زن هستید آیا قبل از سن 45 سالگی دچار یائسگی شده اید ؟
2- آیا عدم تناسب و بی نظمی در عادات غذایی، استرس بیش از حد و یا ضربه های روحی باعث اختلال در قاعدگی شما شده است ؟
3- آیا در عرض ده سال گذشته قد شما کوتاه شده است ؟
4- آیا سابقه ابتلا به این بیماری در خانواده شما وجود دارد ؟
5- آیا از ابتلا به بیماری هایی چون تیروئید، آرتروز، بیماری های کلیوی یا اختلالات هورمونی رنج می برید ؟
6- آیا تا به حال – به هر دلیلی - به بی تحرکی مزمن دچار شده اید ؟
7- آیا عادت به سیگار کشیدن و یا نوشیدن الکل دارید ؟

و سپس اگر جواب شما به بیش از دو مورد از سئوالات فوق مثبت باشد، شما به احتمالآ به پوکی استخوان مبتلا هستید و یا احتمال مبتلا شدن به این بیماری در شما زیاد است. در این صورت حتما با پزشک مشورت کنید.
امروزه علاوه بر آزمایش خون، روش های متفاوتی جهت تشخیص ارزیابی میزان تراکم استخوان وجود دارند. در رایج ترین این روش ها که دکسا (dexa) اسکن نام دارد، اشعه ایکس را به مقدار بسیار خفیف به مچ دست و یا مفصل ران می تابانند و در نتیجه تصویر دقیقی از چگالی استخوان های شخص پدید می آید. این تصویر پزشک متخصص را در تشخیص هر چه بهتر مراحل این بیماری یاری می دهد.

• روش های جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان
- افزایش میزان کلسیم دربرنامه غذایی روزانه
- ورزش کردن که کمک شایانی است به حفظ تراکم استخوان ها
- کاهش مصرف سیگار و الکل


بهتر است پیش از مبتلا شدن به پوکی استخوان، اقدامات لازم برای اجتناب از این بیماری را انجام دهید؛ خصوصا اگر در مرحله ورود به میانسالی هستید حتما به فکر سلامتی استخوان های بدن خود باشید.


:: موضوعات مرتبط: اخبار و دانستنی های پزشکی , ,
:: بازدید از این مطلب : 361
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : جمعه 21 خرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : كريم شريفي

تالاسمی

تالاسمی:
تالاسمی به گروهی از اختلالات ژنتیکی خون اطلاق می گردد. برای فهم تأثیر تالاسمی بر بدن انسان ابتدا شما باید اطلاعاتی راجع به نحوه ساخت خون کسب کنید.
هموگلوبین جزء انتقال دهنده اکسیژن در سلولهای قرمز خونی می باشد.. هموگلوبین شامل دو پروتئین مختلف به نام آلفا و بتا می باشد.
اگر بدن توانایی تولید کافی از هر نوع پروتئین را نداشته باشد، سلولهای خونی بطور کامل شکل نگرفته توانایی انتقال اکسیژن کافی را ندارند و نتیجه یک نوع کم خونی است که در طفولیت آغاز شده و تا پایان عمر به طول می انجامد.
هر چند تالاسمی یک اختلال منفرد نیست اما یک گروه اختلالات از طرق مشابه بدن انسان را درگیر می نمایند، درک تفاوت بین گونه های مختلف تالاسمی مهم است.

تالاسمی آلفا:
افرادی که در آنها هموگلوبین به میزان کافی پروتئین آلفا نمی کند به تالاسمی آلفا مبتلا می گردند. تالاسمی آلفا به طور شایع در آفریقا، خاورمیانه، هند، آسیای جنوبی، جنوب چین و نواحی مدیترانه یافت می شود.

۴ گونه تالاسمی آلفا وجود دارد که با توجه به اثرات آنها بر بدن از خفیف تا شدید تقسیم بندی می شود.
مرحله حامل خاموش:

در این مرحله عموماً فرد سالم است زیرا کمبود بسیار کم پروتئین آلفا بر عملکرد هموگلوبین تأثیر نمی گذارد.
به علت تشخیص مشکل، این مرحله حامل خاموش نامیده می شود . هنگامی که فرد به ظاهر طبیعی صاحب یک فرزند با هموگلوبین H یا صفت تالاسمی آلفا می گردد، مرحله حامل خاموش تشخیص داده می شود.

Hemoglobin Constant Spring ( هموگلوبین کنستانت اسپرینگ ):

یک فرم غیر معمول از مرحله حامل خاموش که به واسطه جهش در هموگلوبین آلفا رخ می دهد.علت نامگذاری بدین صورت، کشف این موضوع در منطقه ای در جامائیکا به نام Constant Spring ( کنستانت اسپرینگ ) می باشد. همانند مرحله خاموش فرد هیچ گونه مشکلی را تجربه نمی کند.

صفت تالاسمی آلفا یا تالاسمی آلفا خفیف:

در این مرحله کمبود پروتئین آلفا بیشتر است. بیماران در این مرحله سلول های قرمز خونی کمتر و کوچکتری دارند، اگر چه بسیار از بیماران علائمی از بیماری را تجربه نمی نمایند.پزشکان اغلب تالاسمی آلفا خفیف را با کم خونی فقر آهن اشتباه نموده و برای بیماران آهن تجویز می نمایند. آهن هبچ تأثیری بر درمان کم خونی تالاسمی آلفا ندارد.
بیماری هموگلوبین H:
در این مرحله، کمبود پروتئین آلفا به حدی است که منجر به کم خونی شدید و بروز مشکلاتی نظیر طحال بزرگ ، تغییرات استخوانی و خستگی می گردد. نامگذاری به علت هموگلوبین
H
غیر طبیعی است که سلول های قرمز خون را تخریب می نماید.Hemoglobin H- Constant Spring ( هموگلوبین H- کنستانت اسپرینگ ):
این حالت بسیار شدیدتر از بیماری هموگلوبینH می باشد. بیماران دراین مرحله، از کم خونی شدید، بزرگی طحال و عفونت های ویروسی رنج می برند.Hemozygous
H- Constant Spring ( هموزیگوس H- کنستانت اسپرینگ ):
این حالت یک نوع از Hemoglobin H _ Constant Spring است. هنگامی که دو فرد حامل Constant Spring ژن ها را به فرزند منتقل سازند این نوع بیماری بروز می نماید. این حالت عموماً خفیف تر از Hemoglobin H _ Constant Spring و تقریباً مشابه بیماری هموگلوبین H می باشد.
هیدروپس جنینی یا تالاسمی آلفای ماژور( تالاسمی آلفای بزرگ):
در این حالت در بررسی DNA فرد، ژن های آلفا وجود ندارند. این اختلال باعث می شود گلوبین گامای تولیدی در جنین یک هموگلوبین غیر طبیعی بارت(Barts) ایجاد نماید. بسیاری از این بیماران قبل یا در فاصله کوتاهی بعد از تولد می میرند. در موارد بسیار نادری که بیماری قبل از تولد تشخیص داده می شود، تزریق خون داخل رحمی منجر به تولد کودکی با هیدروپس جنینی می گردد. این نوزاد در سراسر زندگی خود به تزریق خون و مراقبت های پزشکی نیازمندند.تالاسمی بتا:
در افرادی که هموگلوبین پروتئین بتا کافی تولید نمی کند ایجاد می گردد . این بیماری در مردم نواحی مدیترانه نظیر یونان و ایتالیا ، ایران، شبه جزیره عرب، آفریقا ، جنوب آسیا و جنوب چین یافت میشود.

سه گونه تالاسمی بتا وجود دارد که با توجه به اثرات آنها بدن از خفیف تا شدید تقسیم بندی می شوند.
تالاسمی مینور یا صفت تالاسمی:

در این حالت کمبود پروتئین به حدی نیست که باعث اختلال در عملکرد هموگلوبین گردد. یک فرد با این بیماری حامل صفت ژنتیکی تالاسمی می باشد. این فرد به جز یک کم خونی خفیف در برخی موارد، مشکل دیگری را تجربه نخواهد کرد. همانند تالاسمی آلفای خفیف، پزشکان اغلب سلولهای قرمز خونی فرد مبتلا به تالاسمی بتا مینور را به عنوان علامتی از کم خونی فقر آهن با تجویز نادرست مکمل آهن درمان می نمایند.
تالاسمی بینابینی:
در این حالت کمبود پروتئین بتا در هموگلوبین به اندازه ای است که منجر به کم خونی نسبتاً شدید و اختلالات قابل ملاحظه ای در سلامت فرد نظیر بدفرمی های استخوانی و بزرگی طحال می گردد. در این مرحله طیف وسیعی از علائم وجود دارد. تفاوت کم بین علائم تالاسمی بینا بینی و فرم شدیدتر ( تالاسمی ماژور ) یا تالاسمی بزرگ می تواند گیج کننده باشد.

بدلیل وابستگی بیمار به تزریق خون، فرد را در گروه تالاسمی ماژور قرار می دهند. بیماران مبتلا به تالاسمی بینابینی برای بهبود کیفیت زندگی و نه برای نجات یافتن، به تزریق خون نیازمند می باشند.
تالاسمی ماژور یا کم خونی Cooley’s Anemia ( تالاسمی بزرگ ):
این مرحله شدیرترین فرم تالاسمی بتا می باشد که کمبود شدید پروتئین بتا در هموگلوبین منجر به یک کم خونی تهدید کننده حیات می شود و فرد به انتقال خون منظم و مراقبت های طبی فراوانی نیازمند می گردد.
انتقال خون مکرر در طول عمر منجر به تجمع بیش از حد آهن می گردد که باید توسط تجویز عوامل Chelator ( کمک کننده در دفع )جهت جلوگیری از مرگ و نارسایی ارگان ها درمان شوند.
دیگر اشکال تالاسمی:

به جز تالاسمی آلفا و بتا، اختلالات وابسته دیگری وجود دارند که به علت وجود ژن های غیر طبیعی در کنار ژن های آلفا و بتا و یا جهش ژنی رخ می دهند.
هموگلوبینE یکی از شایعترین هموگلوبین های غیر طبیعی می باشد و اغلب در مردم آسیای جنوب شرقی نظیر کامبوج و تایلند دیده می شود. هنگامی که با تالاسمی بتا همراه شود ایجاد بیماری بتا تالاسمی E می نماید. یک کم خونی نسبتاً شدید که علائم مشابه با تالاسمی بتا بینابینی دارد.

بتا تالاسمی داسی شکل:
این حالت به علت وجود همزمان تالاسمی بتا و هموگلوبین S ( هموگلوبین غیر طبیعی که در بیماران کم خونی داسی شکل دیده می شود). این بیماری به طور شایع در نواحی مدیترانه ای نظیر ایتالیا، یونان و ترکیه دیده می شود.
شدت بیماری به میزان تولید گلوبین بتا طبیعی توسط ژن بتا بستگی دارد.


هنگامی که ژن بتا گلوبین بتا تولید ننماید، شرایطی مشابه با کم خونی داسی شکل ایجاد می گردد. هرچه گلوبین بتای بیشتری توسط ژن بتا تولید شود، شدت بیماری کاهش می یابد.
درمان تالاسمی:

انتقال خون: شایعترین درمان برای تمامی اشکال تالاسمی تزریق سلول های قرمز خونی است. این تزریق خون برای فراهم آوردن مقادیری از سلول های قرمز خونی سالم و هموگلوبین طبیعی که قادر به انتقال اکسیژن باشد، ضروری است.
در صورتی که بیمار تالاسمیک در گذشته به اندازه کافی خون دریافت نکرده باشد.، لازم است جهت بهبود کیفیت زندگی وی ، دفعات تزریق خون افزایش یابد. امروزه بسیاری از بیماران تالاسمی ماژور در هر ۲ یا ۳ هفته خون دریافت می نمایند، مقداری معادل Pint 52 خون در یک سال . ( Pint معادل واحد تزریق مایع تقریباً برابر ۴۷۳ میلی لیتر است).
افزایش بیش از حد آهن:

در بدن راه طبیعی جهت حذف آهن وجود ندارد، بنابراین آهن موجود در خون تزریق شده در بدن انباشته و وضعیتی را به نام Iron Overlood ( افزایش غیر طبیعی آهن) ایجاد می نماید. آهن مازاد برای بافت ها و ارگان های بدن به ویژه قلب و کبد سمی است و منجر به مرگ زودرس و یا نارسایی ارگان ها در فرد بیمار می شود.
:Chelation Therapy
برای کمک به دفع آهن اضافی، بیمار تحت درمان سخت و دردناک با دارویی به نام دسفرال( Desferal ) قرار می گیرد. دارو از طریق یک سوزن متصل به پمپ و زیر پوست ناحیه معده یا پاها تزریق می گردد. تزریق این دارو ۵ تا ۷ بار در هفته و هر بار ۱۲ ساعت به طول می انجامد دسفرال از طریق فرآیندی به نام (Chelation) به آهن متصل می گردد و با دفع آهن متصل به دسفرال میزان آهن ذخیره در بدن کاهش می یابد.
مشکلات تحمل درمان:


تحمل درمان، برای بیماران مبتلا به تالاسمی یک امر حیاتی محسوب می گردد. عدم تحمل این درمان منجر به مشکلات سلامتی شدید و مرگ زودرس در بیماران می شود. برای مقابله بامشکل عدم تحمل دارو ، محققین به دنبال داروهای جدیدی هستند که بیمار آنرا به آسانی تحمل نماید.


:: موضوعات مرتبط: اخبار و دانستنی های پزشکی , ,
:: بازدید از این مطلب : 483
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : جمعه 21 خرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : كريم شريفي

تالاسمي چيست؟

تالاسمي يك واژه يوناني است كه از دو كلمه تالاسا Thalassa به معني دريا و امي Emia به معني خون گرفته شده است و به آن آنمي مديترانه‌اي يا آنمي كولي و در فارسي كم خوني مي‌گويند. تالاسمي يك بيماري همولتيك مادرزادي است كه طبق قوانين مندل به ارث مي‌رسد . اولين بار يك دانشمند آمريكايي به نام دكتر كولي در سال ‌١٩٢٥ آن را شناخت و به ديگران معرفي كرد . اين بيماري به صورت شديد (ماژور) و خفيف (مينور) ظاهر مي‌شود. اگر هر دو والدين داراي ژن معيوب باشند به صورت شديد يعني ماژور (Major) و اگر يكي از والدين فقط ژن معيوب داشته باشد به صورت خفيف يعني مينور (Minor) ظاهر مي‌شود. تالاسمي براي كساني كه نوع (مينور) را داشته باشند، مشكل ايجاد نمي‌كند و آنها هم مثل افراد سالم مي‌توانند زندگي كنند و فقط در موقع ازدواج بايد خيلي مراقب باشند. اما برعكس اين بيماري حداكثر آزار خود را به بيماران نوع ماژور مي‌رساند. تالاسمي چگونه منتقل مي‌شود؟ اگر يك زن و شوهر هر كدام داراي نوع كم خوني خفيف (مينور) تالاسمي باشند، هر يك از فرزندان آنها ‌٢٥ درصد احتمال ابتلا به تالاسمي ماژور (كم خوني شديد) را داشته و ‌٥٠ درصد احتمال تالاسمي مينور و ‌٢٥ درصد ممكن است سالم باشند. علائم و عوارضي كه تالاسمي در بيماران ايجاد مي‌كند در نوع ماژور تالاسمي (كم خوني شديد) هموگلوبين خون غيرطبيعي به نام F يا جنيني افزايش يافته و هموگلوبين قرمز خون كاهش پيدا مي‌كند، كودكي كه اين بيماري را در خود دارد كم خون است و اين كم خوني باعث بزرگ شدن طحال و كبد و تغيير قيافه ظاهري او مي‌شود. بنابراين به علت پايين آمدن مداوم خون، بيمار مجبور است مدام خون تزريق كند و در اثر تزريق خون كه داراي مقدار زيادي آهن است و در اثر خود بيماري كه باعث شكسته شدن هموگلوبين (گلبولهاي قرمز) و آزاد شدن آهن مي‌شود ، ميزان آهن خون افزايش يافته و در بافت‌هاي عمده بدن چون؛ قلب، كبد، طحال و ... رسوب مي‌كند و سبب ايجاد مشكلات ديگري مي‌شود كه تنها به كمك آمپول دسفرال مي‌توان از تجمع آهن جلوگيري كرد. مصرف مداوم دسفرال با قيمت بالاي آن، موجب بروز مشكلات اقتصادي در خانواده‌ها مي‌شود. پس اگر در اثر عدم و يا سهل انگاري، تالاسمي به خانواده شما قدم گذاشت، هيچ جاي فرار نيست. راهاي پيشگيري از تالاسمي ‌١- انجام آزمايش خون از نظر كم خوني ( CBC و هموگلوبين A2 ) ‌٢-انجام آزمايش روي جنين در هفته‌هاي اول حاملگي در دوران بارداري. با يك آزمايش ساده مي‌توانيد جلوي بروز مشكلات بسياري كه در صورت داشتن فرزند تالاسمي با آن برخورد خواهيد نمود را بگيريد. تالاسمي در ايران تالاسمي در ايران حضور تاسف باري دارد و در حدود سي هزار نفر اين بيماري را در خود دارند و هر سال به اين تعداد نيز اضافه مي‌شوند . تالاسمي در ابتدا چند ماه خود را پنهان مي‌كند و بعد از مدتي مادران مي‌بينند كه كودك آنها زرد، ضعيف و ناآرام است و وقتي كه فرزند خود را به دكتر مي‌برند بعد از آزمايش، دكتر به مادر خانواده مي‌گويد تالاسمي هم همراه كودكش به دنيا آمده است. كساني كه در ايران تالاسمي با خود دارند به چهار گروه تقسيم مي شوند. گروه اول مبتلاياني كه دسترسي به امكانات پزشكي و درماني ندارند و از درمان صحيح يعني تزريق خون و دسفرال محروم مي‌باشند. گروه دوم بيماراني كه به موقع بيماريشان تشخيص داده مي‌شود و خون تزريق مي‌نمايند؛ اما از دسفرال و ساير اقدامات درماني استفاده نمي‌كنند. گروه سوم كساني كه بيماريشان به موقع تشخيص داده مي‌شود، تزريق مناسب خون همراه با روش‌هاي جانبي را به موقع دريافت مي‌دارند و طول عمري قابل ملاحظه خواهند داشت. گروه چهارم بيماراني كه دسترسي به پيوند مغز استخوان داشته‌اند، احتمال بهبودي آنان تا حدود زيادي ميسر مي‌باشد ، اميد است با اتكا به خداوند تبارك و تعالي در آينده‌اي نه چندان دور در اثر پيشرفت هاي علمي، تالاسمي هم مانند بيماري‌هاي شايع دوران گذشته ريشه كن شود. كنترل و درمان بيماري مهم‌ترين راه درمان تالاسمي، تزريق مداوم خون است. اگر بعد از آزمايش هموگلوبين، هماتوكريت متوجه شديد كه مقدار آن پايين تر از ‌١٠ است، فورا به مركز انتقال خون مراجعه كنيد. اگر ديرتر اقدام كنيد بدن مجبور است از خوني كه استخوان‌ها مي‌سازند، تغذيه كند و خون‌سازي استخوان‌ها باعث رشد ناهنجار استخوان‌هاي سر و صورت مي‌شود و در آن هنگام تالاسمي، قيافه وحشتناك خود را نشان مي‌دهد و بيمار خود را دچار مشكلات روحي و رواني فراوان مي‌كند . پس به ياد داشته باشيد با تزريق مداوم و به موقع خون از رشد استخوان‌هاي صورت كودك خود جلوگيري كنيد. اقدام مهم ديگري كه شما بايد انجام دهيد پايين آوردن آهن خون فرزندتان است. آهن، بافت‌هاي بدن است و آمپول دسفرال هم دشمن آهن، شما بعد از آزمايش آهن خون (فريتين) كودكتان، اگر مقدار آن را بالاتر از حد طبيعي مشاهده كرديد، ديگر با تزريق دسفرال به وسيله سرنگ در عظله نمي‌توانيد آن را به حد طبيعي برسانيد و حتما بايد از پمپ دسفرال استفاده كنيد. پمپ دسفرال دستگاهي است كه به طور اتوماتيك در مدت ‌٨ الي ‌١٢ ساعت آمپول را در زير پوست ناحيه شكم و يا عضلات بازوي بيمار تزريق مي‌كند و دارو در بدن با آهن تجمع يافته تركيب و سپس به وسيله ادرار دفع مي‌شود. همان‌طور كه قبلا گفته شد اگر آهن تجمع يافته دفع نشود باعث رسوب در كبد و قلب مي‌شود و مرگ آنان را تسريع مي كند. طحال برداري تالاسمي روي طحال بيمار خود نيز تاثير مي‌گذارد. گلبول‌هاي خون اگر ساختمان و شكل و كار غيرطبيعي داشته باشند، زودتر از موعد مقرر (‌١٢٠ روز عمر طبيعي گلبول قرمز مي‌باشد) از بين مي‌روند. گورستان و محل تخريب گلبول‌ها، طحال است و اگر پزشك متوجه شود كه به علت بزرگي و يا فقط پركاري طحال، نياز به خون بالا مي‌رود و يا اينكه هموگلوبين پس از تزريق خون در فاصله زمان كمتري سريعا پايين مي‌افتد در آن صورت تصميم مي‌گيرد كه طحال جراحي و از بدن خارج شود. ولي سن ايده‌آل بالاي ‌٥ سال است. زيرا در سنين پايين تر خطر بيماري‌هاي عفوني مهلك وجود دارد؛ بنابراين حتي در سنين بالاتر از ‌٥ سال كه طحال برداري انجام مي‌گيرد، واكسيناسيون عليه برخي بيماري‌ها مانند پنوموكك لازم است و علاوه بر آن هميشه بايد درمان با آنتي بيوتيك سريعا شروع گردد. اگر تالاسمي طبق روال طبيعي كنترل و درمان شود، بيماران مي‌توانند مثل هر انسان ديگري سال‌ها زندگي كنند. امروز تعدادي از بيماران تالاسمي ازدواج كرده و داراي فرزندان سالم هستند. شرايط بد و مرگ و يا عمر طولاني بيمار تالاسمي در دست شماست . پدران و مادران نيز بايد معاينه شوند تا اگر مواردي بود دقيقا مداوا گردد تا از نارسايي‌هاي بيشتر جلوگيري شود. بايد با دقت و حوصله در امر معالجه كودك بيمار خود اقدام كنيد؛ در صورت طحال برداري مصرف قرص پني‌سيلين و تزريق واكسن پنوموكك براي جلوگيري از عفونت بدن ضروري است. لازم است بيمار تالاسمي در سنين بالا توسط متخصصين قلب، كليه، چشم، گوش، غدد و ... مورد معاينه قرار گيرد. مشكلات يك بيمار تالاسمي ‌١- ضعف جسمي و رشد كم. ‌٢- مشكلات ناشي از تزريق خون و درد آن . ‌٣- تزريق مداوم دسفرال (DESFERAL) و صرف هزينه بالا. ‌٤- تغيير شكل و رشد ناهنجار جمجمه و بروز مشكلات رواني . ‌٥- نگراني حقيقي از آينده بيمار.


:: موضوعات مرتبط: اخبار و دانستنی های پزشکی , ,
:: بازدید از این مطلب : 429
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : جمعه 21 خرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : كريم شريفي

غذاهاي تقويت كننده حافظه(2)

هر يك از ما با افزايش سن، بخشي از حافظه كوتاه مدت خود را از دست مي دهيم.
تغذيه مناسب بر روي حافظه موثر است. بررسي ها نشان داده، مصرف كربوهيدرات قدرت يادآوري مطالب را بهبود مي بخشد.
اخيراً در يك مطالعه اثر پروتئين و چربي را بر روي سطح ادراك و آگاهي افراد بررسي كردند.
22 زن و مرد مسن، در سنين 61 تا 79 سال، بعد از مصرف 4 نوشيدني زير، سه آزمايش بررسي هوش را انجام دادند. چهار نوشيدني شامل:
1- فاقد ماده مغذي
2- كربوهيدرات
3- چربي
4- پروتئين ؛ بود و هر روز بعد از مصرف اين چهار نوشيدني در چهار روز جداگانه بررسي شد.
آزمايش بررسي حافظه شامل يادآوري لغت و متن بود كه بلافاصله يا يك ساعت بعد از مصرف موادمغذي صورت مي گرفت.
سه نوشيدني كه داراي ماده مغذي بودند، حافظه كوتاه مدت و بلندمدت را افزايش داده بودند و يك ساعت بعد از مصرف اين افزايش، چشمگيرتر بود. ولي فقط پروتئين در يك آزمايش مجزا، زمينه فراموشي را كاهش داد.
نوشيدني كه فاقد ماده مغذي بود، اثري بر روي عملكرد حافظه و ذهن نداشت و نشان مي داد كه دريافت موادمغذي براي كارآيي ذهن لازم است.
بنابراين سعي كنيد به طور منظم و با حجم كم، وعده هاي غذايي را مصرف كنيد. مغز شما براي عملكرد بهتر به غذاي كافي و مغذي نياز دارد. براي جلوگيري از اختلال در حافظه بلندمدت، رژيم غذايي متعادل و مناسبي را داشته باشيد و هر روز مكمل مولتي ويتامين مصرف كنيد.
كولين، ماده اي است كه به طور طبيعي در غذاهاي چرب وجود دارد و حافظه را تقويت مي كند. پزشكي از دانشگاه كاروليناي شمالي بيان كرد، اگر در دوران بارداري مادر، به رژيم غذايي او كولين اضافه شود، قدرت حافظه جنين در حال رشد را براي مراحل بعدي زندگي افزايش مي دهد.
در دوران بارداري و شيردهي، ذخاير كولين بدن مادر تخليه مي شود، در نتيجه كولين كافي براي رشد طبيعي مغز در دسترس نخواهد بود. كولين براي حفظ سلامتي افراد، موردنياز است.
كولين يك تركيب فسفوليپيدي است كه در بدن، مواد محلول در چربي را حمل و چربي ها را امولسيه* مي كند. اين ماده مستقيماً روي پيام هاي عصبي موثر است و قدرت ساخت و آزادسازي استيل كولين را سرعت مي بخشد. استيل كولين يك ناقل عصبي است كه در كنترل عضلات و قدرت حافظه دخالت دارد. منابع غذايي كولين عبارت اند از: شير، جگر، تخم مرغ و بادام زميني. در بدن نيز از اسيد آمينه متيونين ساخته مي شود. كولين به صورت مكمل هاي خوراكي نيز وجود دارد و مقدار مورد نياز آن براي مردان 550 ميلي گرم در روز و براي زنان بالغ 425 ميلي گرم در روز است.


:: موضوعات مرتبط: اخبار و دانستنی های پزشکی , ,
:: بازدید از این مطلب : 457
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 21 خرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : كريم شريفي

راههای تقویت حافظه(2)

روشي سريع براي داشتن ذهني فعال
متخصصين اعصاب دريافته اند قسمتي از مغز بنام " هيپوكامپوس " در مقايسه با سلول هاي ديگر مغز ، با افزايش سن همچنان فعال مي ماند. آنها معتقدند انجام ورزش و فعاليت بدني شديد و هوازي باعث اين امر مي شود كه با مقايسه بين موش هاي فعال در گردانه هاي چرخان و موش هاي كم تحرك اين فرضيه ثابت شده است. دانشمندان معتقدند اين مورد درباره انسان نيز صدق مي كند چون مغز انسان و موش از بسياري جهات شبيه هم هستند.
محققين بيان مي كنند گذشت زمان شما را فرسوده تر و پيرتر مي كند ولي كار و فعاليت بيرون از منزل شما را داناتر مي كند.

تقويت كننده هاي ذهن :
انتقال دهنده هاي عصبي :مواد شيميايي موجود در مغز كه روي قدرت انديشه، ذهن و حافظه، رفتار، آمادگي جنسي و هوشياري فرد اثر مي گذارند.
1-استيل كولين : بيشتر در يادگيري و حافظه موثر است. مواد مغذي كه روي استيل كولين مغز اثر دارند ، شامل: كولين،DMAE ( دي متيل آمينواتانول) ، لسيتين وCDP كولين است. در آلزايمر مقدار استيل كولين كاهش مي يابد. داروهايي مثل تاكرين(tacrine) باعث افزايش استيل كولين مي شود.

2-دوپامين : برخي از اختلالات رواني مثل شيزوفرني ، پاركينسون و اختلالات رفتاري در اثر غير طبيعي بودن مقدار دوپامين است.
افزايش دوپامين باعث افزايش هوشياري و آمادگي جنسي مي شود. مواد مغذي كه باعث افزايش دوپامين مي شوند، شامل اسيد آمينه تيروزين وNADH ( نياسين غير فعال ) است.

3-نور اپي نفرين:اسيدآمينه هاي فنيل آلانين و تيروزين، به دوپامين تبديل مي شوند . دو پامين نيز به نور اپي نفرين تبديل مي شود. افزايش نور اپي نفرين باعث ايجاد هيجان در فرد مي شود. مقادير بيش از حد آن، عوارضي مثل بد خلقي، اضطراب و بي خوابي را ايجاد مي كند.

4-سروتونين :فعاليت هاي جسمي و روحي زيادي مثل رفتار، اضطراب، هيجان و پرخاشگري را تنظيم مي كند.Prozac دارويي است كه سروتونين را افزايش مي دهد. " 5- هيدروكسي تريپتوفان "(HTP -5) پيش ساز اصلي سروتونين است كه سطح آن را در مغز افزايش مي دهد.
تريپتوفان در انواع گوشت، ماهي و ساير غذاهاي پروتئيني وجود دارد. اگر مقدار تريپتوفان براي مغز كافي نباشد، سروتونين كاهش مي يابد. تريپتوفان بهHTP -5 و سپس به سروتونين تبديل مي شود. سپس غده صنوبري موجود در مغز آن را به هورمون خواب ملاتونين تبديل مي كند.

5-GABA (گاما- آمينو بوتيريك اسيد): بيشترين و مهم ترين انتقال دهنده عصبي بازدارنده ي موجود در مغز است. حالت تحريك پذيري بايستي با بازدارندگي در تعادل باشد. تحريك بيش از حد منجر به بي قراري، كج خلقي، بيخوابي مزمن و حتي بيماري مي شود.
GABA باعث آرامش، كاهش درد و خواب راحت مي شود. داروي باربيتورات و بنزوديازپين باعث تحريك گيرنده هايGABA و آرامش فرد مي شود.


:: موضوعات مرتبط: اخبار و دانستنی های پزشکی , ,
:: بازدید از این مطلب : 375
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 21 خرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : كريم شريفي

غذاهاي تقويت كننده حافظه (2)

قرص هاي هوش :

1-اسيد فوليك :براي رفع هموسيستئين ( اسيد آمينه خطرناك ) بدن لازم است. تحقيقات ثابت كرده است در اثر كاهش اسيد فوليك، ويتامين هايB6 وB12 در خون، مشكلاتي نظير كاهش سطح ادراك در افراد مسن، اشكال در ياد آوري، تمركز حواس و افزايش هموسيستئين خون به وجود مي آيد.

2-ويتامينB12 :براي نگهداري سلول هاي عصبي ضروري است. حتي اگر اين ويتامين در حداقل مقدار طبيعي باشد، براي بدن مضر است و بايستي داراي مقدار نرمال خود باشد. رفتار و حافظه افراد با مكمل دهي ويتامين هاي گروهB بهبود مي يابد. در كمبود اين ويتامين ها سطح ادراك و آگاهي كم مي شود، طوري كه كسي هم متوجه نمي شود.
البته نبايد محتواي ويتامينB موجود در غذا را بشماريد. وجود ويتامين هايB و Aكه بيشتر از صد در صدRDA را تامين كند، سالم و موثر است.

3-ويتامين E: مغز شما را از آسيب حفظ مي كند. مطالعات طولاني مدت نشان داده، مكمل ويتامينE خطر بروز بيماري هاي قلبي را كاهش مي دهد ،LDL را بي اثر مي كند و احتمال لخته شدن خون را كاهش مي دهد.
همچنين وخامت بيماري آلزايمر افراد را آهسته مي كند. اثر آنتي اكسيداني ويتامينE تشكيل پلاك هاي آميلوئيدي را كه باعث التهاب و كج شدن انتهاي اعصاب مي شوند، متوقف مي كند.
يكي از اعمال ويتامينE رقيق كردن خون است. مصرف روزانه 800-200 واحد بين المللي ويتامينE توصيه مي شود.

مكمل هاي غذايي و مغز:
Ginkgo:براي جلوگيري از كاهش حافظه موثر است. داراي اثر آنتي اكسيداني و ضد انعقاد خون است. اگر يكي از مواد رقيق كننده خون مثل آسپيرين، ويتامينE و سير را مصرف مي كنيد، قبل از مصرف اين مكمل با پزشك خود مشورت كنيد.

فسفاتيديل سرين( PS ):ماده طبيعي كه باعث انعطاف پذيري غشاي سلول ها مي شود؛ در نتيجه سلول هاي عصبي مي توانند به راحتي با هم ارتباط داشته باشند.
همچنين سلول هاي مغزي را در مقابل آسيب راديكال هاي آزاد حفظ مي كند و توليد استيل كولين (يك انتقال دهنده عصبي مهم ) را تحريك مي كند.
وقتي جوان هستيد،PS كافي در بدن توليد مي شود ولي بعد از 40 سالگي، توليد آن كم مي شود و بدن نياز به مكمل دارد.
تحقيقات اخير نشان مي دهد كهPS مشكلات مربوط به حافظه را در كساني كه تازه دچار آلزايمر شده اند، بهبود مي بخشد.
ابتدا براي مدت يك ماه 300 ميلي گرم در روز و بعد از اين مدت فقط 100 ميلي گرم در روز مصرف كنيد.

استروژن :التهاب و تخريب سلول هاي مغزي را كه در اثر راديكال هاي آزاد به وجود مي آيد، كاهش مي دهد. همچنين حجم دندريت ها ( شاخه هاي سلول عصبي ) را افزايش مي دهد، در نتيجه ارتباطات سلولي ممكن مي شود. با تقويت قلب، هورمون درماني با استروژن بطور مستقيم، حافظه را تقويت مي كند. اگر شما سابقه خانوادگي ابتلاء به سرطان سينه را نداريد، هورمون درماني با استروژن، قلب، استخوان ها و حافظه شما را بهبود مي بخشد.

 



:: موضوعات مرتبط: اخبار و دانستنی های پزشکی , ,
:: بازدید از این مطلب : 442
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 21 خرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : كريم شريفي

غذاهاي تقويت كننده حافظه (۱)

فرآيندهاي زيادي باعث گرفتگي رگ هاي قلب، پيدايش سلول هاي سرطاني و آسيب شبكه ارتباطي اعصاب در مغز مي شوند.
سبزيجات و ميوه ها داراي مواد آنتي اكسيداني هستند. مغز براي خنثي كردن راديكال هاي آزاد نياز به آنتي اكسيدان ها دارد. راديكال هاي آزاد به سلول هاي عصبي آسيب مي رسانند و عمل واسطه هاي شيميايي اعصاب را مختل مي كنند.
وقتي سن شما افزايش مي يابد، قدرت دفاعي بدنتان ضعيف مي شود، در نتيجه اثر تخريبي راديكال هاي آزاد افزايش مي يابد.
آنتي اكسيدان ها، حالت ارتجاعي رگ ها و قوت ضربان هاي قلب را حفظ مي كنند. 20 درصد خون خارج شده از قلب به مغز مي رود. هر چيزي كه مانع از جريان خون به مغز شود، قدرت يادگيري و ذهني فرد را كاهش مي دهد.
وقتي كه جريان خون در مغز مختل شود، باعث سكته و خونريزي مغزي مي شود؛ چنين چيزي خطرناك و كشنده است. به تدريج يك سري حملات مغزي ضعيف اتفاق مي افتد كه در ابتدا باعث كاهش حافظه و فراموشي مي شود و در نهايت رگ هاي مغزي آسيب مي بينند و حالتي شبيه بيماري آلزايمر به وجود مي آيد.
افزايش هموسسيتئين خون (اسيد آمينه اي كه از هضم پروتئين حيواني در بدن توليد مي شود) رگ هاي خوني را مجروح مي كند و باعث پيدايش پلاك ( بافت زخمي و مجروح ) مي شود.
يك بررسي نشان داد افزايش هموسسيتئين خون، حافظه مردان مسن را كاهش مي دهد. مطالعات ديگري نيز ثابت كرده كه اين امر باعث تنگ شدن سرخرگ هاي كاروتيد ( رگ هاي بزرگي كه خون را به مغز مي رسانند) مي شود.
فشار خون بالا، سرخرگ ها و سياهرگ ها را ملتهب مي كند و باعث تنگ شدن آنها مي شود و شرايطي را به وجود مي آورد كه پلاك ها افزايش مي يابد و سكته مغزي رخ مي دهد.
افرادي كه به طور مزمن داراي فشار خون بالا هستند، با افزايش سن ، در يادآوري ، خلاصه كردن و بررسي مطالب دچار مشكل مي شوند. اسكن مغزي نشان مي دهد افراد دچار فشار خون بالا، بي سبب دچار حملات خفيف مغزي مي شوند. محققين مي گويند حتي افزايش جزئي فشار خون، تغييرات عمده اي در مغز به وجود مي آورد.

تغذيه و نگهداري قدرت حافظه
1- مرحله اول، مصرف كمتر نمك و چربي هاي اشباع است. رژيمdash كه داراي ميوه و سبزي فراوان و لبنيات كم چرب است، همان اثر داروها را در كاهش فشار خون بالا دارد.

2- اسيدهاي چرب امگا-3 ميزان حملات قلبي و افسردگي را كاهش مي دهد. اسيدهاي چرب غير اشباعldl را كاهش داده وhdl را افزايش مي دهند.

3- زغال اخته و توت فرنگي و اسفناج منبع غني آنتوسيانين هستند. آنتوسيانين توانايي سلول هاي عصبي را براي پاسخ به واسطه هاي شيميايي حفظ مي كند. همچنين مانع از تشكيل لخته هاي خوني مي شود ( رقيق كننده هاي خون) . اين سه ماده غذايي كشساني رگ هاي خوني را حفظ مي كند و انتقال پيام هاي عصبي را بهبود مي بخشد .
ساير مواد غذايي مثل كلم قرمز، انگور، آلو و آلبالو نيز همين اثرات را دارند.
اسفناج داراي آنتي اكسيدان فراواني است كه شامل بتا كاروتن ( پيش ساز ويتامينa)، ويتامينc و اسيد فوليك است.

4- سير تا 12 درصد ميزان كلسترول بالا را كاهش مي دهد. همچنين انعطاف پذيري رگ هاي خوني را حفظ مي كند. براي اين منظور روزانه 4 حبه سير را به صورت خام يا نيمه پخته مصرف كنيد، يا اينكه 2 تا 8 عدد كپسول 50 ميلي گرمي را كه حاوي عصاره سير است بخوريد.

5- سويا نيز كلسترول خون را كاهش مي دهد. موادي در سويا وجود دارد كه از اكسيده شدنldl جلوگيري مي كنند و مانع از اثرات آتروژنيك راديكال هاي آزاد ( تشكيل پلاك در ديواره داخلي سرخرگ ها ) مي شود.
اثر سويا در كاهش كلسترول فقط براي افراد دچار كلسترول بالا موثر است، ولي اثر آنتي اكسيداني آن براي همه افراد مفيد است.
فيتواستروژن هاي سويا، هورمون هاي گياهي هستند كه محققين اعتقاد دارند مانند هورمون استروژن باعث تقويت حافظه مي شوند.


:: موضوعات مرتبط: اخبار و دانستنی های پزشکی , ,
:: بازدید از این مطلب : 409
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 21 خرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : كريم شريفي

راههای تقویت حافظه

هشت روش موثر در بازسازي حافظه


آيا اخيرا فراموش مي کنيد , دسته کليد خود را کجا گذاشته ايد؟ داخل اتاق ميشويد بدون اينکه بدانيد براي چه کاري به آن سمت ميرويد؟
آيا بعد از ريختن چاي در استکان قوري را در يخچال مي گذاريد؟ شماره تلفن منزل خود را فراموش مي کنيد ؟

نگران نباشيد! متخصصان معتقدند که استرس هاي روزمره تا حدي مغز انسان را تحت تاثير قرار مي دهند که کم حافظگي را به وجود مي آورد.
روانشناسان در اين زمينه تو صيه مي کنند که :
١. موز بهترين دوست حافظه : ويتامين b بهترين تغذيه حافظه است و موز داراي اين منبع غني ميباشد.
٢. مهرباني با خويشتن : انجام کارهاي مورد علاقه مانند خريدن يک شاخه گل , کتاب رمان, ملاقات دوستان قديمي و ........ باعث افزايش ترشح هورمون " دوپامين " مي شود که احساس خوبي را در فرد به وجود مي آورد و اين افزايش تاثير مثبتي بر سلسله اعصاب و آن بخش از مغز که مسوول حافظه است ميگذارد.
٣. قدم بزيند : زنان يا مرداني که درروز به طور مرتب قدم مي زنند بسيار کمتر دچار فراموشي ميشوند . چرا؟ تحقيقات نشان داده است که فعاليت ,ارتباط مغزي را در بخشي که ذهن مسوول حافظه است گسترش مي دهد.
٤. غذاي سس دار نخوريد : بر اساس تحقيقات انجام شده برروي عادات غذايي بيش از ٨ هزار نفر , استفاده از اين نوع سس ها و غذاهاي سويا دارباعث کاهش قدرت حافظه مي شود. علت آن است که يک ماده شيميايي موجود در اين نوع سس ها و سويا که گفته مي شود ضد سرطان و بيماري قلبي است دقيقا عکس اين خواص را در مورد حافظه با خود دارد. با اين حال يک بار خوردن آن در هفته چندان مشکلي ندارد!
٥. خواب به موقع : يک استراحت خوب مغز مي تواند اطلاعات بیشتر و بهتري را به حافظه شما باز گرداند تا مغزي که تمام روز را بدون استراحت گذرانده باشد .
٦. بيشتر به خودتان برسيد : تحقيقات نشان مي دهد افرادي که رژيم هاي غذايي بسيار کم کالري در برنامه روزانه خود دارند نه تنها پروسه اطلاع رساني را بسيار کند انجام مي دهد بلکه از ديگر افراد هم سن و سال خود که اين رژيم را ندارند نيز کمتر قادر به استفاده از حافظه خود مي باشند.
لذا به فکر خود باشيد و رژيم هاي غير موجه را فراموش کنيد.
٧. چاي گياهي بنوشيد : آهن براي عملکرد صحيح حافظه ضروري است و نوشيدني هاي کافئين دار به علت دارا بودن موادي به نام " تانن " ( اسيد تانيک) که ٧٥ درصد آهن موجود در بدن را از بين مي برند باعث اختلال در حافظه می شود .
٨. خوردن قند و شکر مصنوعي را کاهش دهيد : اين امر ممکن است در کاهش وزن به شما کمک کند اما نوشيدن بيش از يک يا دو نوشيدني رژيمي در طول روز حافظه دراز مدت شما را تخريب مي کند . خوشبختانه تاثيرات منفي اين مسئله دائمي نيست و شما به راحتي مي توانيد با قطع مصرف شيريني هاي مصنوعي مجددا حافظه خود را اصلاح کنيد.


:: موضوعات مرتبط: اخبار و دانستنی های پزشکی , ,
:: بازدید از این مطلب : 386
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 21 خرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : كريم شريفي

چرا عینک؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

چــند بار تا بحال حین بازی بسکتبال عینکتان از چشمتان
افـتـاده اسـت؟ حتـی لنز هم گاهی می تواند دردسر ساز
شود، وقتی یادتان می رود هنگام خواب آنها را بردارید و...


در ده سـال گـذشته جراحی جدیدی کشف شده است که
با آن میـتوان مشکلات بینایی را از بین برد. جراحی لیزری
چـشم LASIK و PRK متداول ترین این جراحی ها هستند،
اگر چه انواع دیگری نیز از این جراحیـهـای لیزری وجود دارد.
ایـن جراحی عملی است که برای هر دو چشم حتی کمتر
از 30 دقیـقه وقـت می گیرد و زندگی انسانهای بسیاری را
تغییر داده است. البته از آنجا که این نوع جراحی به تازگی
ابداع شده است، هنوز اسرار زیادی در مورد آن وجود دارد.


LASIK و PRK نقـاط منفی و مثبت بسیاری در خود دارد، از
این رو حتماً قبل از اقدام به جراحی آزمایشات و تست های مقدماتی را نزد پزشک خود انجام دهید.


قبل از اقدام به انجام هر عمل جراحی، بهتر است اطلاعات لازم در مورد جراحی مورد نظر را کسب کنید. معمولاً همه افراد قبل از انجام جراحی ناراحت و نگران هستند، اما پس از کسب اطلاعات لازم در آن مورد می توانید کمی از نگرانی هایتان بکاهید.

LASIK
عمل LASIK به این صورت انجام می شود که: فرد روی یک صندلی خوابیده می نشیند، قطره ای محلول بی حس کننده در چشم شما ریخته می شود. کل نواحی چشم باید کاملاً تمیز باشد. از ابزاری برای گشاد نگاه داشتن چشم استفاده می شود تا پلک را کاملاً باز نگاه دارد. حلقه ای مستقیماً روی کره ی چشم قرار می گیرد و زمانی که دور قرنیه چشم عمل مکش انجام می گیرد، دید شما تیره و تار خواهد شد. وسیله ی مخصوص جدا کردن قرنیه به آن حلقه وصل شده و جراح تلاش می کند تا لایه ای از روی قرنیه فرد جدا کند. همانطور که می بینید اصلاً عمل ساده ای نیست.


بعد از این کار حلقه و وسیله ی مخصوص جدا کردن قرنیه را برمی داریم. شما هنوز دیدی کاملاً تیره و تار دارید. دکتر همانطور که می خواهد لایه ی برداشته شده را در جای خود بگذارد، از شما می خواهد که به نوری خیره شوید.

حال که شما به شیء ثابتی خیره شده اید، صدایی شنیده و بوی سوختن مو را حس خواهید کرد، در حالیکه لیزر در حال تغییر شکل قرنیه چشمتان است و کار خود را انجام می دهد. بعد از انجام این کار، لایه برداشته شده از روی چشمتان به دقت جابه جا می شود و پوششی محافظتی روی چشمانتان کشیده می شود تا آسیبی نبینند.

PRK
عمل PRK نیز بسیار شبیه به عمل LASIK است، با این تفاوت که در اینجا عمل توسط لیزر اکسمر انجام می شود. همینطور به جای ایجاد لایه، سلول های سطح چشم با لیزر برداشته می شوند و نتیجتاً قرنیه تغییر شکل خواهد داد. هرچند عمل RPK بسیار بی خطر تر از عمل LASIK است، اما طول مدت درمان طولانی تر است.


پس از عمل
مطمئناً بعد از این عمل چشمانتان به طرز معجزه آسایی شفا نمی یابند. 3 تا 6 ماه طول خواهد کشید تا بیناییتان کاملاً تثبیت شود. در طی این مدت، جلسات متعددی برای ویزیت دکتر برنامه ریزی می شود که در این جلسات پزشک از درصد موفقیت عمل شما را آگاه می کند. معمولاً داروهایی نیز برای کاهش سوزش و حساسیت پس از عمل تجویز می شود.


حال که از کارهایی که روی قرنیه ی حساس شما در طی این عمل انجام می گیرد آگاه شدید، باید ببینید آیا می توانید فرد مورد نظر برای انجام این عمل جراحی باشید یا خیر. افراد مبتلا به نزدیک بینی، دوربینی و آستیگمات را می توان با هر دو عمل جراحی LASIK و PRK درمان کرد.

آمادگی های لازم
اگر به تازگی شماره ی لنز یا عینکتان عوض شده است، نمی توانید عمل جراحی را انجام دهید، چون هنوز در دوره ای بی ثبات قرار دارید و شماره ی چشمتان در حال تغییر است.


افرادی که در حدود 20 سالگی و پایین تر قرار دارند، یا آنها که از داروهای تاثیرگذار روی بینایی استفاده می کنند یا افرادی که مبتلا به دیابت هستند، نیز نمی توانند این عمل جراحی را انجام دهند. حتی افراد ورزشکار نیز گاهاً رد می شوند چون معمولاً در خطر اصابت چیزی به صورت و بدنشان هستند و نمی توانند مراحل درمانی را به راحتی طی کنند.

در آماده شدن برای جراحی چند مرحله باید طی شود. برای افرادی که از لنز استفاده می کنند، باید حدود 2 تا 4 هفته قبل از اولین آزمایشات از آن استفاده نکنند چرا که باعث تغییر شکل قرنیه می شود.

در روز عمل نباید از هیچگونه کرم یا ادوکلن روی صورتتان استفاده کنید چون مانع عمل شده و به مشکلات آتی می انجامد. قانون های بسیار دیگری هم وجود دارد که به خود شما و عادات زندگیتان برمی گردد، از این رو مراجعه به یک متخصص قبل از انجام عمل کاملاً ضروری است.

نترسید
با وجود همه ی اعمالی که برای مداوای بینایی شما انجام می گیرد، عمل لیزری چشم جادو نیست. بعضی ها پس از عمل هنوز مجبور به استفاده از عینک بوده اند. بعضی دیگر نیز نیازمند درمان های اضافی شده اند.


آنها که مشکلات بزرگ بینایی داشته اند، موفقیت بسیار کمی در این جراحی ها داشته اند که ارزش عمل کردن هم نداشته است. باید بگویم که در بسیاری از موارد حتی با وجود به دست آوردن بینایی کامل و درمان قطعی، مشکلات قبلی بعد از مدتی دوباره برگشته اند.

می دانم که بیان این موقعیت ها باعث ناامیدی شما می شود، پس بهتر است که زیاد تحت تاثیر تبلیغات عظیمی که برای این نوع جراحی ها می شود قرار نگیرید و قبل از هر اقدامی خوب در این مورد تحقیق کرده و موقعیت خود را بررسی کنید.

اضافه می کنم که عمل بر روی هر دو چشم در یک زمان بسیار پرخطرتر است. ممکن است به از کار افتادن هر دو چشم منجر شود و سختی و ناراحتی کار را دوچندان می کند. با وجود ناامیدی که از این حرفها نصیبتان می شود، باز هم می گویم، به افرادی فکر کنید که با گذشتن از همه ی این خطرها و انجام عمل، بینایی خود را به طور کامل به دست آورده اند و زندگیشان کاملاً تغییر کرده است.

به چه قیمتی؟
قیمت و هزینه ی این عمل آخرین چیزی است که می خواهیم در مورد آن صحبت کنیم. برای عمل LASIK معمولاً قیمتها برای هر چشم به طور جداگانه از 200 تا 400 هزار تومان متغیر است، درحالیکه عمل PRK هزینه ای در حدود 800 هزار تومان برای هر چشم به همراه دارد. اما به یاد داشته باشید که هزینه این عمل ها به میزان بینایی چشم شما هم بستگی دارد.


خاطر نشان می کنم که با وجود متداول شدن این جراحی ها امروزه، هیچ ضمانتی برای آن نیست. قبل از اینکه هیچ اقدامی انجام دهید، خوب باید در این مورد فکر و تحقیق کنید. موقعیت خود را بسنجید و به عواقب این جراحی نیز بیندیشید


:: موضوعات مرتبط: اخبار و دانستنی های پزشکی , ,
:: بازدید از این مطلب : 386
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 21 خرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : كريم شريفي

برای جلوگیری از ریزش مو چه باید كرد ؟

برای جلوگیری از ریزش مو چه باید كرد ؟
این مسئله در افرادی كه دچار سوء تغذیه هستند بخصوص كودكان بیشتر دیده می شود . همچنین درافراد گیاهخواری كه فقط از گیاهان برای تغذیه استفاده می كنند و یا افرادی كه دچار بی اشتهایی عصبی و بیماری های شدید مثل سرطان های پیشرفته و ناراحتی های گوارشی هستند ممكن است دیده شود .
در افرادی كه غذاهای مغذی می خورند و سالم اند چنین مشكلی دیده نمی شود . پروتئین از جمله مواد غذایی است كه كمبود آن سبب ریزش مو می شود. البته نیازی نیست شما در خوردن این مواد افراط كنید . ضمن این كه مصرف زیاده از حد پروتئین باعث رشد بیش از حد موها بیش از آنچه كه ذاتاً وجود دارد نمی شود .
كمبود آهن پس از پروتئین ، بیشترین علت ریزش مو است . كم خونی ناشی از فقر آهن بر روی تمام سلولهای بدن از جمله فولیكول های مو تأثیر می گذارد و باعث وقفه در رشد موها و ریزش آنها می شود . همچنین در افرادی كه دچار زخم معده و یا اثنی عشر و یا خونریزی در هر جای بدن هستند نیز دیده می شود . باید توجه داشت كه در بسیاری از خانم هایی كه دچار ریزش شدید مو هستند ، كم خونی آهن دیده می شود . بنابراین در چنین افرادی باید آزمایشهای لازم انجام و نسبت به درمان آن اقدام شود . برای درمان كم خونی آهن معمولاً می توان از داروهای حاوی آهن استفاده كرد ؛ اما مصرف غذاهای آهن دار در درمان و بخصوص پیشگیری از این مشكل بسیار مؤثر است . غذاهایی چون گوشت قرمز، مرغ ، ماهی، جگر، تخم مرغ ، و حبوبات مثل عدس و لویبا ، و سبزی ها ، آهن فراوانی دارند ولی متأسفانه آهن موجود در حبوبات و سبزی ها خوب جذب نمی شود . میزان نیاز روزانه به آهن در یك فرد بزرگسال ۱۰ میلی گرم است كه این مقدار در دوران بارداری و شیردهی بیشتر می شود . به همین جهت توصیه می شود كه در نیمه دوم بارداری و همچنین زمان شیردهی آهن بیشتری استفاده شود .
دختران نوجوان نیز به علت این كه در سنین رشد هستند نیاز بیشتری به آهن دارند . در كشور ما دو عامل مهم در ایجاد فقر آهن عبارتند از مصرف چای همراه غذا و مصرف نان هایی كه خمیر آنها ور نیامده است. به همین جهت بهتر است چای را یك ساعت پس از مصرف غذا نوشید و از نان هایی كه خمیر ور آمده دارند و بدون جوش شیرین پخت می شوند استفاده كرد .
مسئله دیگر مصرف ویتامین ها هستند . تبلیغات بسیاری درباره این مواد برای تقویت موها شده است ؛ اما باید بدانیم كه تاكنون ثابت نشده است كه انواع ویتامینها در رشد موها تأثیر قابل توجهی داشته باشند ، از سویی مصرف زیاد هیچ ویتامینی نقشی در كاهش ریزش مو و یا تقویت رشد موها ندارد ، ضمن این كه برعكس مصرف بیش از حد ویتامین a می تواند باعث ریزش موها شود . از سوی دیگر ویتامین های موجود در شامپوها و سایر فرآورده های موضعی جذب نمی شوند و هیچ كارایی در تقویت و رشد موها ندارند و وجود آنها بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند .
درخاتمه لازم است بدانید كه تنها برخی از موارد ریزش مو مربوط به تغذیه می شود و در بیشتر افراد ریزش موها ربطی به نوع تغذیه ندارد و تغییر در عادات غذایی باعث به صورت كامل جلوگیری از ریزش مو نمی شود


:: موضوعات مرتبط: اخبار و دانستنی های پزشکی , ,
:: بازدید از این مطلب : 352
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 21 خرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : كريم شريفي

چگونه با استرسهای زندگی مقابله کنیم و نقش تعالیم اسلامی در مهار استرسها:


در تعالیم اسلامی ، روشهایی برای مقابله با استرسها و سازگاری با سختی ها ذکرشده که می توان آنها را در سه بخش روشهای شناختی ، روشهای رفتاری وروشهای عاطفی – معنوی ارائه کرد. منظورازروشهای شناختی، شیوه هایی است که با شناختها،افکاروعقایدافراد سروکاردارد.دراین روشها، فرد با استفاده ازشناختها درصدد مقابله با استرسها برمی آید وبه کمک توانایی فکری وذهنی خود ، با مشکل برخورد می کند. اگر چه شناختها و اعتقادات در رفتار جلوه گر می شوند ، ولی نحوه اثرگذاری آنها با سازوکار شناختی افراد مربوط می شود. درروشهای رفتاری، دستورات وتوصیه های عملی، از جمله آداب برخورد ورفتار متقابل وتاثیرآنها در مقابله با سختی ها مورد بررسی قرارمی گیرد. درروشهای عاطفی – معنوی (عبادات)، فرد نوعی ارتباط عاطفی با خدا واولیای دین برقرار می کند. این روابط می تواند انسان را در مواجهه با مشکلات وحل آنها مساعدت کند. در نمای زیر، طرح کلی راههای مقابله با استرسها با بهره گیری ازتعالیم اسلام ارائه گردیده است که بحث تفصیلی راجع به هر یک از آنها مستلزم فرصت دیگری است. در اینجا فقط اشاره ای کوتاه به نقش ایمان در کاهش استرسها می نماییم.





راههای مقابله با استرسها در تعالیم اسلام:

روشهای شناختی : ایمان به خدا ، توکل به خدا ، اعتقاد به مقدرات الهی،بینش نسبت به وقوع سختیها

روشهای رفتاری : صبر، تفریحات سالم ، روابط خانوادگی مطلوب، حمایت اجتماعی

روشهای عاطفی – معنوی : یاد خدا ، دعا ، توسل به ائمه معصومین (عليهم السلام)





نقش ایمان در کاهش استرسها:

راههای مقابله با استرس وایجاد اطمینان وآرامش درونی متعددند. دراینجا صرفا به نقش ایمان به عنوان مهمترین عامل درکاهش استرسها پرداخته می شود. دردرمان ناراحتیهای روانی و ایجاد اطمینان وآرامش درونی، نقش " ایمان" فوق العاده شگرف وثمربخش است. درمواردی که دشواریهای طاقت فرسا ، شخصیت انسان را درهم می کوبند واراده وامید را ازوی می گیرند، اتکا به خداوند درروح آدمی اثرعمیق وغیرقابل انکاری می بخشد. ناکامیها ، گرفتاریها وشکستها هرگز نمی توانند درضمیر مردان وزنان الهی طوفان بر پا کنند وآنها را دچارزبونی ویاس وخودباختگی سازند.



اریک فرام روانشناس آلمانی معاصر درکتاب روانکاوی و دین می نویسد: " سرسپردگی به یک هدف یا فکر یا نیرویی برتر ازانسان نظیر خداوند، جلوه ای است از نیاز انسان به کمال." وی نیازبه یک نظام اعتقادی را جزء ذاتی انسان می داند واضافه می نماید، ازآنجا که نیازبه یک نظام جهت گیری واعتقادی جزء ذاتی هستی انسان است، می توان به میزان این نیاز پی برد. به راستی هیچ منبع قدرتی قوی تری ازآن دربشر وجود ندارد. نیاز به دین یعنی نیاز به یک الگوی جهت گیری ومرجعی برای اعتقاد وایمان. هیچ کس را نمی توان یافت که فاقد این نیاز باشد.



کارل گوستاویوگ روانشناس سوئیسی ورهبرمکتب روانشناسی تحلیلی می نویسد: در بیماران روانی که با لا ترازسی وپنج سال سن داشتند در کمتر بیماری مشاهده می شد که مشکل روانی اودرآخرین مرحله تحلیل، به ایمان مذهبی مربوط نگردد. بهتراست بگوییم که هر فرد ازآنان به علت فقدان آنچه که دین به اشخاص می دهد، بیمار شده اند.



ایمان نه تنها ناراحتی وتشویش را از قلب آدمی می زداید بلکه می تواند از هجوم هیجان واضطراب به دل جلوگیری کند.



قرآن مجید از نقش پیشگیری ایمان چنین یاد می کند:
ولا تهنوا ولا تحزنوا و انتم الاعلون ان کنتم مومنین (سوره آل عمران آیه 133)
 
اگر ایمان داشته باشید نباید ترس واندوه به خود راه دهید، زیرا شما با همین سرمایه ایمان بر دیگران برتری دارید.




در این آیه خاطر نشان شده است که ایمان در برابرعوامل ناراحتی روانی ، زره محکمی برای روح می سازد ومصونیت خاصی درانسان به وجود می آورد . بااتکا به ایمان می توان خاطر را ازغم آزاد ساخت ونقش رنجها را از لوح دل زدود.



همچنین خداوند در قرآن مجید می فرماید:
الابذکرالله تطمئن القلوب(سوره رعدآیه 28)
 
با اتکا به خداوند ، دلهای پریشان مطمئن وآرام خواهند شد
 
 
 
هوالذی انزل السکینه فی قلوب المومنین(سوره فتح آیه3)
 
خداست که بردلهای مومنان ، سکون وآرامش می بخشد




قرآن ثبات وآرامش را ازآن کسانی می داند که قلبی سرشار از ایمان داشته باشند:
الذین امنوولم یلبسوا ایمانهم بظلم اولئک لهم الا من (سوره انعام آیه 82 )
 
امنیت خاطر وآسایش دل اختصاص به کسانی داردکه بر خوردار ازایمانند و پرده ای از ستم وبیداد برآن نکشیده اند
 
 
الا ان اولیاءالله لا خوف علیهم ولاهم یحزنون(سوره یونس آیه 62)
 
آگاه باش ترس واندوهی برای دوستان خدا نیست


:: موضوعات مرتبط: اخبار و دانستنی های پزشکی , ,
:: بازدید از این مطلب : 474
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 21 خرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : كريم شريفي

چگونه با استرسهای زندگی مقابله کنیم

واژه استرس (stress) که به احساس درونی فشار روانی اشاره دارد ، در زندگی روزانه به طور فراوان مشاهده می گردد . اهمیت استرس وتاثیر آن در عملکرد آدمی در تمامی وجوه زندگی امر مسلمی است. فشارهای روانی ناشی از خانواده ، محل کار وجامعه می تواند تبعات بسیاری را به دنبال داشته باشد. کوشش برای اداره خانواده ، نگرانی نسبت به فرزندان ، احساس گناه از نرسیدن به فرزندان ، نیازها، انتظارات و توقعات اعضای خانواده ، دوری اعضای خانواده از یکدیگر وجدایی بین آنها ، تغییرات مهم زندگی ، تولد نوزاد جدید ، ماموریت و زندگی در منطقه ای یا کشوری با فرهنگ ، آداب و رسوم یا اعتقادات متفاوت، نگرانی از بروز مشکلاتی برای خود، همسر وفرزندان ، شرایط محیط کار وروابط انسانی در آن ، انتخاب زمینه های کاری مختلف ، محروم شدن از پاداش، مشکل با همکار، اختلاف نظر با مدیر، انتظارات مدیر از کارمندان، مشکلات مدیریت ، نگرانی ازعدم آگاهیها واطلاعات، کهنه شدن معلومات، مشکلات اجتماعی –اقتصادی، پیش آمدن یک مشکل مالی، سر وصدا شلوغی و دهها مساله دیگر همگی موجب می شوند فرد ازلحظه بیداری بامداد تا هنگام خواب شامگاه دچارهیجانها ، تنشها ، بیمها وامیدهای گوناگون باشد که گاه با ظرفیت روانی وبدنی وی متناسب است وگاه با آن سازگارنیست.



اگرآمادگیهای لازم برای مقابله با این مشکلا ت فراهم نباشد، استرس با تاثیری که برافکار، اندیشه ها، عواطف وانگیزه ها ازیک سو و جنبه های فیزیولوژیکی ازسوی دیگر می گذارد، توانمندیهای روانی وجسمانی راکاهش داده ومقاومت بدن وروان راپایین آورده واز طریق مختل ساختن سیستم ایمنی بدن ، فرد را درمعرض انواع بیماریهای روانی وجسمانی قرارمی دهد .



زخم معده ، تنگی نفس ، انواع سردردها ، ناراحتیهای قلبی – عروقی ، حساسیتها ، بالا رفتن فشار خون ، بروزجوشها وخارشهای پوستی و... ازجمله بیماریهای روان – تنی (Psychosomatic) هستند که بااسترسها وفشارهای هیجانی ارتباط نزدیکی دارند. همچنین ممکن است برخی ازمشکلات مانند: دلتنگی، اضطراب ، افسردگی، خشم ، پرخاشگری ، خصومت ، بلا تکلیفی، تردید درتصمیم گیری، احساس خلا ذهنی، بی خوابی، بدخوابی و...مشاهده شوند. بنابراین می توان گفت استرسهای شدید ومداوم ،اغلب پیش درآمد بیماریهای روانی وجسمانی می باشند .





آیا استرس همیشه بد وویرانگراست؟

سوالی که دراینجا مطرح می شود این است که آیا استرس الزاماًچیزی بد ، ویرانگر وچیزی است که باید ازآن اجتناب کرد یاخیر؟ در پاسخ به این سوال باید گفته شود، آدمی برای اینکه به طرز مطلوبی به کاروکوشش بپردازد، مقداری استرس لازم دارد. برانگیختگی هیجانی ملایم وخفیف ، آدمی را درجریان اجرای کاری که برعهده داردهوشیارنگه می دارد.



هنگامی که مدتی زندگی با سکوت وآرامش همراه باشد ، فرد احساس کسالت کرده و درپی چیزهای هیجان انگیز می رود.



بررسیهایی که در مورد محرومیت حسی (Sensory Deprivation) صورت گرفته نشان داده اند که فقدان تحریک برای مدتی بیش از یک دوره کوتاه ، می تواندهم بسیار ناراحت کننده باشد وهم اثرات ژرفی بررفتاربگذارد. بنابراین به نظر می رسد برای آنکه دستگاه عصبی درست کارکند، باید میزان معینی تحریک به آن وارد شود ولی این میزان چقدراست؟ بررسیهای انجام شده دراین رابطه حاکی ازآن است كه ميزان اين تحريك درافراد متفاوت است. به طوركلي برانگيختگي ملايم هيجاني معمولا بر هوشياري وعلاقه مندي ما نسبت به تكليفي كه در دست داريم مي افزايد، ولي وقتي هيجانها شديد باشند، صرفنظرازماهيت خوشايندشان معمولاعملكرد را تا حدودي كاهش مي دهند . بنا براين زماني كه برانگيختگي بسيارپايين است، دستگاه عصبي ممكن است كاملا فعال نباشد وپيامهاي حسي به آن نرسند. همچنين زماني كه برانگيختگي بالاست ممكن است عملكرد درحد مطلوب نباشد. شايد به اين دليل كه دستگاه عصبي مجبوراست به طورهمزمان در برابر محركهاي بسيارزياد واكنش نشان دهد. بنابراين پاسخهاي مناسب با اشكال روبرومي شود. ولي زماني كه برانگيختگي در سطح متوسط است، عملكرد دربالاترين حد ونشان دهنده سطح مطلوب برانگيختگي است.





راههاي مقابله با استرس:

با توجه به اينكه فرارازاسترسهاي روزمره زندگي اجتناب ناپذير است، چگونه بعضي ازافراد به راحتي با آنها برخورد مي كنند ومشكلات فراوان زندگي را به خوبي پشت سرمي گذارند. با اعضاي خانواده وديگران خوش برخورد وخوشروهستند به طوري كه تصورمي شودهيچ مشكلي ندارند. ولي برخي ديگردر برابر مشكلات شانه خم مي كنند، فرسوده مي شوند و آثارناتواني وپيري زود رس درچهره شان نمايان مي شود. چرا چنين است؟ آيا مي توان از پس استرس برآمد وبا آن كنار آمد. كنارآمدن مشتمل بر كوششهايي ازنوع اقدام عملي ودرون رواني براي مهار( يعني كنترل،تحمل، كاهش يا به حداقل رساندن) مقتضيات دروني ومحيطي وتعارض ميان آنهاست.انسانها هنگام تلاش براي كنار آمدن، درواقع مي كوشند،ازعهده حل تضادهايي كه بين مقتضيات يك موقعيت استرس زا وتوانايي خود احساس مي كنند، برآيند.در وضع مطلوب ،افراد كوشش خود را به حل مشكلاتي که با آنها مواجهند ، معطوف می دارند. راههای مقابله با استرس وایجاد اطمینان وآرامش درونی متعددند. در این مقابله اشاره ای به نقش تعالیم اسلامی در مهاراسترسها خواهیم نمود وسایر روشها را به فرصتی دیگر موکول می کنیم.


:: موضوعات مرتبط: اخبار و دانستنی های پزشکی , ,
:: بازدید از این مطلب : 411
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 21 خرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : كريم شريفي

 

ویتامین ها

ویتامین b
برای برقراری تعادل عصبی و نظم سوخت و سوز بدن ضروری است .
آثار کمبود ویتامین : کمبود این ویتامین در بدن باعث اختلال در دستگاه گوارشی و اعصاب می شود و ممکن است موجب روماتیسم شود .
منابع ویتامین : این ویتامین در سیر - زرده تخم مرغ - جگرسیاه - لبنیات .
ویتامین b1
در تنظیم اعمال تنفسی وعصبی و زدودن اختلالات عصبی موثراست .
آثار کمبود ویتامین : کبود این ویتامین باعث آماس روده -بیماری بری بری - گرفتگی عضلات - بی اشتهائی میشود .
منابع این ویتامین : این ویتامین در مخمرجو - تخم مرغ - لبنیات یافت میشود .
ویتامین b2
مهمترین عامل در رشد بدن است .
آثار کمبود ویتامین : باعث لاغری - توقف رشد -اختلالات تنفسی - بیماریهای پوستی -اختلالات گوارشی میشود .
منابع ویتامین : این ویتامین در اسفناج - شیر - سفیده تخم مرغ -آب جو یافته میشود .
ویتامین b6
در سوخت وسوز مواد گلوسیدی و غذا موثر است .
آثار کمبود ویتامین : باعث کم خونی - ضعف اعصاب - ودرد شکم میشود .
منابع این ویتامین : این ویتامین در جوانه گندم - ذرت - سبزی ها - برنج - زرده تخم مرغ - سیب زمینی یافت میشود .
ویتامین b12
در کم خونی ورفع عوارض عصبی موثر است .
آثار کمبود ویتامین : باعث کم خونی و ضعف میشود .
منابع این ویتامین : این ویتامین در زرده تخم مرغ وپسته یافت میشود .
ویتامین c
در تنظیم عمل بافتها وایجاد مقاومت در بدن بسیار موثر است .
آثار کمبود ویتامین : باعث خون ریزی جلدی - ضعف شدید - درد عضلات - رخوت و سستی - نارسی های اعمال بدن میشود .
منابع این ویتامین : این ویتامین در لیمو - پرتقال - جعفری - کاهو - گوجه فرنگی - سیب زمینی یافته میشود .
ویتامین d
در رشت وسفت شدن استخانها موثر است .
آثار کمبود ویتامین : باعث نرم شدن و کج شدن استخانها میشود .
منابع این ویتامین : این ویتامین در روغن ماهی - زرده تخم مرغ - نارنج و نور آفتاب یافت میشود .
ویتامین e
این ویتامین باعث تقویت اعضای تناسلی میشود .
آثار کمبود ویتامین : باعث عقیم شدن پرنده میشود .
منابع این ویتامین : این ویتامین در جگر سیاه - زرده تخم مرغ - موز - جوانه گندم - کاهو - کلم - روغن بادام زمینی - کره یافت میشود .
ویتامین f
در رویش پرها ولطافت آنها موثر است .
آثار کمبود ویتامین : باعث ایجاد زخمهای جلدی و اختلالات در هضم غذا و پوست پوستی شدن بدن میشود .
منابع این ویتامین : این ویتامین در روغن ماهی - جوانه گندم - اسیدهای غیر اشباع یافته میشود .
ویتامین h
باعث تقویت صدا و خوش آوازی میشود .
آثار کمبود ویتامین : باعث ایجاد مشکلات پوستی و مشکلات خواندن میشود .
منابع این ویتامین : این ویتامین در سبوس کندم - زرده تخم مرغ - جگر سیاه یافت میشود .
ویتامین k
مهمترین ویتامین برای انعقاد خون است .
آثار کمبود ویتامین : باعث خون ریزی - ورم روده -طولانی شدن زمان انعقاد خون میشود .
منابع این ویتامین : این ویتامین در حبوبات - گوجه فرنگی - سیب زمینی یافت میشود .
ویتامین p
آثار کمبود ویتامین : باعث خون ریزیهای زیر جلدی میشود .
منابع این ویتامین : این ویتامین در سبزی ها - لیمو - پرتقال - لبنیات - سیب زمینی یافت میشود .
ویتامین pp
باعث تقویت دستگاه گوارشی میشود .
آثار کمبود ویتامین : باعث بیماری پلاکر میشود .
منابع این ویتامین : این ویتامین در جگر سیاه - سیب زمینی - نخود یافت میشود .
اگر پرنده ای این ویتامین ها را به طور کامل در بدن داشته باشد و ما با دستو غذائی مناسب این ویتامین ها را در اختیار او قرار دهیم هیچ موقع مریض نشده وطول عمر زیادتری خواهد داشت


:: موضوعات مرتبط: اخبار و دانستنی های پزشکی , ,
:: بازدید از این مطلب : 426
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 21 خرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : كريم شريفي

خواص انار

1-دم کرده پوست انار گلودرد را تسکین میدهد.
2-انار برای التهاب معده مفید است.
3-انار قابض است بویژه پوست ریشه درخت و پوست میوه آن.
4-جوشانده پوست ریشه درخت انار کرم معده را نابود میسازد.
5-انار ادرار آور است.
6-برای درمان اسهال 30 گرم پوست انار را با 3 گرم دارچین در یک لیوان آب بجوشانید و بصورت خنک میل کنید.
7-برای رفع گرفتگی صدا 30 گرم پوست انار را به همراه 2 گرم زاج سفید جوشانده و غرغره کنید.
8-برای رفع دل درد روی دانه های انار نمک و فلفل زده وآن را میل کنید.
9-برای رفع تب یک لیوان آب انار را به همراه اندکی زعفران میل کنید.
10-پوست انار را در زیر نور آفتاب خشک کرده و تبدیل به پودر کنید. سپس آن را با اندکی فلفل سیاه و نمک مخلوط کرده و همراه با خمیر دندان، دندانها را مسواک بزنید. این مخلوط باعث سفید و درخشان شدن دندانها شده و برای سلامتی لثه ها نیز مفید است.
11-جوشانده پوست انار برای گلودرد و التهاب گلو مفید بوده و همچنین خاصیت ضد کرم نیز دارد.
12-دانه انار برای حل کردن سنگ کلیه و مثانه مفید است


:: موضوعات مرتبط: اخبار و دانستنی های پزشکی , ,
:: بازدید از این مطلب : 413
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 21 خرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : كريم شريفي

خواص گوجه فرنگی

کارشناسان تغذیه معتقدند کیلوپن موجود در گوجه فرنگی از رگهای بدن محافظت می کند. به نوشته نشریه فرانسوی سانته زنانی که هرروز در وعده های غذایی خود گوجه فرنگی مصرف می کنند، کمتر از سایر افراد دچار حمله های مغزی یا قلبی می شوند. براساس پژوهش های انجام شده در دانشگاه هاروارد که بر روی 40 هزار زن آمریکایی در طی هفت سال صورت گرفته است زنانی که هفت بار در هفته غذاهای حاوی گوجه فرنگی مصرف کرده اند، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در آنها 30 درصد کمتر از افرادی است که یکبار در هر هفته گوجه فرنگی خورده اند. بررسی های جدید حاکی است افرادی که در هفته دوبار غذاهای تهیه شده با گوجه فرنگی و حتی سس گوجه فرنگی مصرف می کنند از خواص پیشگیرانه گوجه فرنگی بهره مند خواهند شد. به گفته پژوهشگران کیلوپن، رنگدانه ای از خانواده کاروتنوئیدهاست که موجب قرمزشدن رنگ گوجه فرنگی می شود و دارای خاصیت آنتی اکسیدان است. گوجه فرنگی سرشار از ویتامین سی و ای است که هر کدام از این ویتامین ها خاصیت آنتی اکسیدان دارند. پژوهش های اخیر همچنین نشان داده اند که مصرف مداوم گوجه فرنگی خطر سرطان پروستات را در مردان30 درصد کاهش می دهد. تحقیقات دیگر حاکی از کاهش خطر سرطان های معده و ریه در صورت مصرف گوجه فرنگی است. کارشناسان تغذیه توصیه می کنند گوجه فرنگی های رسیده با روغن زیتون که خود نقش محافظتی برای رگها دارد کمی پخته شود و سپس مصرف گردد


:: موضوعات مرتبط: اخبار و دانستنی های پزشکی , ,
:: بازدید از این مطلب : 389
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 21 خرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : كريم شريفي

دانستنی های پزشکی

محققان اسپانیایی اعلام كردند كه مصرف سیب‌زمینی برای سلامت و تقویت سیستم ایمنی بدن مفید و سودمند است.
به گفته محققان اسپانیایی این سبزی منبع سرشار از ویتامین ث، ویتامین‌های ب كمپلكس و نیز حاوی دوز مناسبی از مواد معدنی مانند آهن، كلسیم، منگنز، منیزیم و فسفر است.
همچنین از مدت‌ها قبل سیب‌زمینی به عنوان ماده خوراكی مناسبی برای سلامت روده شناخته شده است.
این محققان می‌گویند؛ اگر این سبزی به صورت سرد و یا همراه با سالاد مصرف شود برای حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است.
نتایج این مطالعات در مجله شیمی و صنعت به چاپ رسیده است.
به گفته محققان؛ تصور می‌شود كه مصرف نشاسته در كاهش خطر سرطان روده بزرگ موثر است و ممكن است در بهبود سندرم روده تحریك پذیر نیز نقش موثری داشته باشد


:: موضوعات مرتبط: اخبار و دانستنی های پزشکی , ,
:: بازدید از این مطلب : 518
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 21 خرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : كريم شريفي

راههای شادزیستن و روحیه بهتروشاداب بودن

در این مقاله پنج توصیه فوق العاده برای آغاز یک روز با نشاط را به شما پیشنهاد می دهیم.


* قبل از اینکه از رختخواب خود بلند شوید به شما توصیه می کنیم :
هنگامی که چشمانتان را باز می کنید،و همان در رختخواب که هستید حرکات کششی انجام دهید،حرکاتی مانند حرکات گربه بر روی دو زانوی خود بنشینید و به سمت جلو خود را بکشید سر خود را بین دو دوست خود قرار دهید،و مدتی در این حالت بمانید.

* قبل از اینکه صبحانه تان را میل کنید توصیه می کنیم که یک لیوان آب بنوشید.
زیرا شما بعد از هفت یا هشت ساعت که از خواب بیدار می شوید بهتر است اولین ماده ای خوراکی که می نوشید آب باشد زیرا با نوشیدن آب سمومی که در بدن شما در طول یک شبانه روز ساخته شده است و طی فعل و انفعالات بدن به وجود آمده اند و اکنون در نقاطی از بدن شما جمع شده اند را با نوشیدن آب دفع می کنید.

* صبحانه بخورید :
صبحانه ای که دارای ارزش غذایی پروتئنی باشد.بهتر است صبحانه ای را داشته باشید که دارای موادی مانند گندم باشد.

* خون تان را به جوشش و حرکت در بیاورید:
این جمله بدین معنی می باشد که با صبحانه ی خود یک فنجان قهو بنوشید،قهوه علاوه بر ارزشی که گفته شد باعث می شود که شما در طول روز آرامش بیشتری به اعصاب خود داشته باشید.کمی نرمش و ورزش نیز انجام دهید البته قبل از خوردن صبحانه !!

* به دومین فنجان قهوه نه بگوید

زیرا تنها یک فنجان قهوه می تواند مفید باشد اما فنجان دوم دیگر اهمیتی ندارد.بهتر است فنجان دوم قهوه تان را هنگامی که از فعالیت بیرون به منزل برگشتید میل کنید.


:: موضوعات مرتبط: اخبار و دانستنی های پزشکی , ,
:: بازدید از این مطلب : 385
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 21 خرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : كريم شريفي

هشدار پزشکان: مصرف زياد پنير خطرناك است!

افرادي كه روزانه بيش از 53 گرم پنير مي*خورند خطر ابتلا به سرطان مثانه بيش از 50 درصد افزايش پيدا مي*كند.

اين متخصصان هشدار دادند در افرادي كه روزانه بيش از 53 گرم پنير مي*خورند خطر ابتلا به سرطان مثانه بيش از 50 درصد افزايش پيدا مي*كند. 53 گرم پنير تقريبا به اندازه يك تكه كوچك شكلات است.

مجله اروپايي سرطان در اين باره گزارش داد كه در عين حال خوردن كمتر از اين مقدار پنير در روز هيچ خطري براي سلامت مثانه ندارد.

به گزارش روزنامه ديلي ميل چاپ انگليس، اين متخصصان در آزمايشات خود چگونگي تاثير رژيم غذايي چرب روي احتمال ابتلا به سرطان مثانه را در 586 داوطلب سالم و مبتلا به سرطان مثانه بررسي كرده به نتايج فوق دست يافتند.

اين يافته حاصل مطالعات گروهي از پزشكان و متخصصان دانماركي و بلژيكي است.

آمارها نشان مي*دهد كه سالانه حدود 10 هزار نفر تنها در انگليس قرباني سرطان مثانه مي*شوند و احتمال ابتلا به اين سرطان در افراد سيگاري چهار برابر بيشتر از افراد غيرسيگاري است.

بنا بر اين گزارش، سرطان مثانه دومين سرطان شايع دستگاه ادراري است که از کل سرطان*هاي موجود، حدود هفت درصد از سرطان*هاي مردان و همچنين دو درصد از سرطان*هاي زنان را تشکيل مي*دهد. همچنين 65 سالگي سن متوسط ابتلا به اين نوع سرطان است.

پزشكان مي*گويند افرادي که شغلشان به عنوان مثال در ارتباط با صنايع چرم است يا کارگراني که با موادي مثل رنگ، بنزين، مواد چاپ و مواد شيميايي سر و کار دارند، بيشتر در معرض خطر ابتلا به اين سرطان قرار دارند. يکي ديگر از علل ايجاد کننده سرطان مثانه استفاده از داروهايي مانند سيکلوفسفاميد و شيرين کننده*هاي مصنوعي است. عفونت و سنگ مثانه نيز خطر بدخيمي مثانه را افزايش مي*دهند. بعلاوه سيگار عامل 50 درصد تشكيل تومورهاي مثانه است

شايع*ترين علائم سرطان مثانه وجود خون در ادرار است که در اكثر موارد ديده مي*شود. همچنين درد مشترک در پهلو و درد استخواني از ساير علايم اين بيماري است.

متخصصان مي*گويند چربي*هاي اشباع شده مثل گوشت و لبنيات احتمال بروز اين سرطان را تشديد كرده اما در عوض چربي*هاي سالم مثل روغن زيتون نقش حفاظت كننده در برابر اين بيماري دارند.


:: موضوعات مرتبط: اخبار و دانستنی های پزشکی , ,
:: بازدید از این مطلب : 413
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 21 خرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : كريم شريفي

دیابتی ها حتما بخوانند

پژوهشگران انگلیسی می گویند بسیاری از افراد دیابتی از خطر بیماریهای کلیوی، اطلاعی ندارند.
به گزارش واحد مرکزی خبر ، گروهی از محققان دانشگاه بدفوردشایر انگلیس به سرپرستی دکتر گراچ رانداوا تحقیقاتی را بر روی گروهی از بیماران مبتلا به دیابت انجام دادند.
به گفته محققان ، این بیماران بین سی و چهار تا هفتاد و نه سال سن داشتند و همگی انها برای رفع مشکلات خود به متخصص کلیه مراجعه کرده بودند.
نتایج این تحقیقات که در نشریه پزشکی بیماریهای کلیوی منتشر شده است نشان می دهد بیشتر بیماران مبتلا به دیابت کاملا از خطری که دیابت ، کلیه های انها را تهدید می کند بی اطلاع هستند تا انکه به یک متخصص کلیه مراجعه کنند.
یونایتدپرس از لوتون گزارش داد، محققان می گویند بیماران دیابتی از خطر بروز بیماری کلیوی خود اطلاعی ندارند اما پس از انکه متوجه می شوند به کلیه های انها اسیب رسیده است با احساس ترس، نگرانی و تاسف مواجه می شوند.


:: موضوعات مرتبط: اخبار و دانستنی های پزشکی , ,
:: بازدید از این مطلب : 419
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 21 خرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : كريم شريفي

مواد غذایی که با خوردن آنها، سیگار را ترک می کنید!

در حال حاضر سرطان ریه بیشترین میزان كشتار را در میان انواع سرطان ها ( بدون در نظر گرفتن سرطان پوست ) به خود اختصاص داده است.
از آنجایی كه تمام افراد درگیر با این بیماری جمعیت دودی هستند ( سیگاری ها ) و گرایش جوانان به استعمال دخانیات از روند رو به رشدی برخوردار است، بر آن شدیم تا راهكارهایی را برای ترك سیگار به شما توصیه كنیم، زیرا استعمال دخانیات ، نه تنها مضرات فردی را به دنبال خواهد داشت، بلكه اشخاص مرتبط با افراد سیگاری نیز جزو جمعیت در معرض خطر به شمار می آیند.
اگر تصمیم گرفته اید سیگار را ترك كنید، از برخی مواد غذایی كه ممكن است وابستگی شدید شما را به دود سیگار كاهش دهد ، استفاده كنید:

خوردن جو دوسر و فرآورده های آن ممكن است به شما برای ترك سیگار و رهایی از اعتیاد به نیكوتین كمك كند. این ماده غذایی سرشار از فیبر، ویتامین b1 ( چیزی كه برای آرامش اعصاب و روان ضروری است)، ویتامین های e و c و سایر املاح است. در آزمایشی كه در یك جمعیت 13 نفره در هند، انجام گرفته بود، مشاهده شد 5 نفر از آنهایی كه از جو دوسر استفاده كرده بوند به كلی سیگار را ترك كردند و در 7 نفر ، تعداد سیگاری كه دود می كردند به نصف كاهش یافته و فقط یك نفر بود كه مصرف جو دوسر در او تغییری ایجاد نكرده بود (مقاوم به هر نوع درمان)!!

نتیجه آزمایش، یافتن عصاره جو دوسر به عنوان یك ماده موثر در ترك اعتیاد به سیگار بود.

اسفناج و برگ چغندر حاوی اسید فولیك ، ویتامینc ، بتاكاروتن و قند هستند كه به دلیل قلیایی كردن محیط بدن در ترك سیگار موثرند. اثر این مواد به این شكل است كه میزان ماده اعتیاد آور نیكوتین را در بدن تا مدتی در سطح بالایی نگه می دارند و در نتیجه نیاز شخص به مصرف نیكوتین را كاهش می دهند، بنابراین افزایش مصرف مواد غذایی كه محیط بدن را قلیایی می كنند ، در ترك سیگار مفید هستند.

این مواد غذایی به راحتی قلیایی بودن بدن را افزایش می دهند ، بنابراین تمایل به سیگار را كم كرده، در نتیجه ترك سیگار را راحت تر خواهند كرد. بنابراین اگر مقداری آجیل در جیب خود بگذارید ، هر بار كه به قصد سیگار، دست در جیب می كنید كشمش، انجیر خشک و بادام به جای سیگار در آورید.

بهتر است یاد آور شویم اگر از آدامس های حاوی نیكوتین كه مخصوص ترك سیگار هستند، استفاده می كنید، مواد اسیدی را (موادی كه محیط بدن را اسیدی می كند) مصرف نكنید، زیرا خاصیت خنثی كننده خواهند داشت. مواد اسیدی شامل : انواع نوشابه ( كوكاكولا ، قهوه، آبمیوه و ماءالشعیر )، گوشت قرمز، ماهی ، تخم مرغ ، بادام زمینی ، حبوبات و ... است.

كارشناسان توصیه می كنند حداقل 15 دقیقه قبل از مصرف این آدامس ها ، از خوردن مواد اسیدی خودداری شود.

جوش شیرین در واقع یك ماده قلیایی است كه قادر است میل به سیگار را از بین ببرد. در آزمونی كه توسط دكتر داوتن انجام شد، این نتیجه به دست آمد : عده ای از سیگاری ها كه از جوش شیرین استفاده كرده بودند پس از 5 هفته به طور كلی سیگار را ترك كردند. اما از آنجایی كه جوش شیرین ماده ای است كه از بین برنده ویتامین*ها به خصوص ویتامین b1 در بدن است، مصرف آن توصیه نمی*شود.

امروزه سیر ، اولین گیاه دارویی در بین گیاهان است كه دارای ماده ضد باكتری و مواد فرار گوگرد و سیلیس و ید می باشد. سیر دارای خواص ضد عفونی كننده بی شمار بوده كه از عفونت های تنفسی و مشكلات احتمالی به شدت جلوگیری می كند.

ولی مصرف سیر به افرادی كه مشكلات گوارشی داشته یا آسپرین مصرف می كنند یا از ناراحتی های پوستی رنج می برند، توصیه نمی شود و به جای آن می توانند از پودر سیر استفاده كنند.


* شاه تره

عرق شاه تره كه در فصل تابستان علاوه بر خواص درمانی ، نوشیدنی گوارایی محسوب می شود. مدر بوده و ضد كمبود ویتامین c است ( مشكلی كه افراد سیگاری به طور قطع با آن رو به رو هستند ). اشتها آور است و به تصفیه خون كمك می كند.

در اینجا بهتر است به ذكر موادی بپردازیم كه دارای خاصیت عكس بوده و تمایل به كشیدن سیگار را افزایش می دهند. مواد غذایی نظیر گوشت كه ادرار را بیشتر اسیدی می كنند، باعث از دست دادن سریع نیكوتین شده و در نتیجه علاقه به مصرف سیگار را در شخص افزایش می دهند. از این مواد می توان به گوشت قرمز، سوسیس و كالباس ، غذاهای كنسروی شده، غذاهای پخته شده در ماكروویو، الكل ، جگر ، دل و قلوه ، سیرابی ، جوانه گندم ، عدس ، جوجه ، تخم مرغ ، پنیر ، بادام زمینی ، گردو و قهوه اشاره كرد.

توتون یك عامل محرك سرطان است و ترك كردن سیگار همیشه مهم ترین عامل موثر برای جلوگیری از سرطان ریه است و رژیم غذایی ضد سرطان ریه به شما كمك می كند تا خطرات احتمالی كه در طول دوران سیگاری بودن به بدن شما وارد شده است، تعدیل كنید. مهم ترین و موثرترین مواد غذایی برای جلوگیری از ابتلا به سرطان ریه شامل سبزی های برگ سبز تیره ، هویج، فرآورده های دانه سویا، میوه های تازه ، ماهی های تازه و چرب است.

سبزی های برگ سبز تیره از مهم ترین و مناسب ترین منابع تغذیه ای برای جلوگیری از سرطان به شمار می آیند. بنابراین از خوردن برگ های سبز تیره كاهو به دلیل خشن بودن، صرف نظر نكنید، زیرا حاوی مواد مغذی بی شماری نسبت به برگ های سبز روشن هستند. چای سبز از دیگر مواد غذایی بسیار مفید در جلوگیری از سرطان ریه به شمار می آید، چنانچه در ژاپن حتی بین اشخاص معتاد به سیگار، تعداد سرطان ریه كمتر از سایر كشورها ( نظیر كشورهای اروپایی و آمریكا ) است. سبزی خوردن به خصوص ترب، تره، پیازچه و ... بسیار مفید و سودمند هستند و علاوه بر داشتن فیبر و ویتامین c ، دارای مواد ضد میكروب نیز هستند. مواد غذایی كه دارای اسید فولیك هستند ، مقاومت سلول ها را در برابر سرطان ریه افزایش می دهند، بنابراین دانشمندان توصیه می كنند برای مبارزه با سرطان ریه تا جایی که می توانید بیشتر از این خوراكی ها استفاده كنید : اسفناج ، كلم برگ ، شلغم ، برگ چغندر ، كلم بروكلی ، كلم بروكسل ، لوبیای خشك و دانه سویا. انگور و انار ، دو میوه بسیار موثر و مفید برای حفظ سلامت بدن به شمار می آیند و در واقع یك داروخانه طبیعی محسوب می شوند. برای اعصاب مفیدند و به پاكسازی خون کمک می کنند.

در پایان بهتر است به نقش بسیار چشمگیر هویج اشاره کنیم . اگر حداقل هفته ای دو بار یك عدد هویج متوسط خام خورده شود، ممكن است احتمال ابتلا به سرطان ریه 60 درصد كاهش یابد و اگر بیش از یك بار در هفته یك لیوان كلم بروكلی خام خورده شود، ابتلا به سرطان ریه 70 درصد كاهش می یابد و اگر بیش از یك بار در هفته یك لیوان اسفناج خام خورده شود، 40 درصد احتمال ابتلا به این نوع سرطان كاهش می یابد.

امید است به عنوان اولین اصل برای تضمین سلامتی خود و كسانی كه دوستشان دارید و در كنار شما زندگی می كنند کشیدن سیگار را ترک کنید ، تغذیه سالم و مناسبی را در پیش بگیرید، آب سالم بنوشید و به ورزش كردن بپردازید.


:: موضوعات مرتبط: اخبار و دانستنی های پزشکی , ,
:: بازدید از این مطلب : 378
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 21 خرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : كريم شريفي

هشداربه*سیگاری*ها/ ابتلا به سرطان در 15دقیقه

محققان آمریكایی دریافتند اولین پک زدن ها به سیگار می تواند باعث اختلالات ژنتیكی و منجر به سرطان شوند.

به گزارش برنا، این مطالعه برای اولین بار نشان می دهد که چگونه مواد موجود در تنباکو می تواند سبب تخریب دی. ان. آ. (dna) شود. دانشمندان دریافتند دود سیگار آلاینده هایی دارد كه می تواند ظرف چند دقیقه ژن ها را تخریب كرده و باعث بروز جهش ژنتیكی منجر به سرطان شود. محققان می گویند تاثیر این آلاینده ها چنان سریع است كه معادل تزریق مستقیم مواد به داخل خون است.
دانشمندان این تحقیق را روی 12 فرد سیگاری انجام دادند و آلاینده هایی به نام هیدروکربن های معطر چند حلقه ای(pah) را در خون آنها یافتند، این آلاینده ها در دود سیگار وجود دارد و همچنین می توان آنها را در كارخانه هایی با سوخت زغال سنگ پیدا كرد.
آنها یک نوع خاص از این آلاینده ها به نام "پنانترین" را مورد مطالعه قرار داده و مشاهده كردند این آلاینده یک ماده سمی تولید می كند كه dna را تخریب کرده، موجب جهش ژنتیكی می شود كه در واقع عامل بروز سرطان است.
اما آنچه که محققان را شگفت زده کرده بود این بود که تنها 15 الی 30 دقیقه پس از کشیدن سیگار مقادیر بسیار فراوانی از این ماده دربدن افراد سیگاری تولید می شود.
این تحقیق از آن جهت حائز اهمیت است كه فقط اثرات مصرف سیگار را بدون دخالت فاكتورهای مضر دیگر مانند آلودگی هوا و رژیم غذایی می سنجد.

گفتنی است که سرطان ریه روزانه جان 3هزار نفر درجهان را می گیرد كه 90 درصد این مرگ و میرها با مصرف سیگار ارتباط مستقیم دارند.


:: موضوعات مرتبط: اخبار و دانستنی های پزشکی , ,
:: بازدید از این مطلب : 435
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 21 خرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : كريم شريفي

توصيه*هايي تغذيه*اي به چاق*ها و لاغر*ها

همچنين مصرفي كافي آب و مايعات به منظور دفع مواد زايد بدن و پرهيز از مصرف نوشابه*هاي شيرين و گازدار در مبتلايان به چاقي ضروري است.
بدن انسان به دنبال عملكرد سيستم*هاي پيچيده، تعادل ميان انرژي دريافتي و انرژي مصرفي را حفظ مي*كند. بر هم خوردن اين تعادل با بروز پديده*هاي چاقي يا لاغري همراه است. به گفته متخصصان چاقي و لاغري هر دو نوعي بيماري محسوب شده و به عنوان عامل خطر بيماري*هاي ديگرنيز محسوب مي*شوند.
افزايش ميزان چربي بدن به صورت موضعي يا عمومي را چاقي مي*گويند.
همچنين مصرف بيش از نياز كالري غذايي به ويژه شيريني*ها و چربي*ها، كمبود تحرك، برخي از اختلالات هورموني و زمينه*هاي ارثي از علل عمده چاقي به شمار مي*روند.
بيماري*هاي قلبي - عروقي، فشار خون بالا، ديابت، سرطان، سنگ*هاي صفراوي، تغييرات نامطلوب چربي خون و پرخوري عصبي نيز از عوارض مهم چاقي محسوب مي*شوند.
توصيه*هايي براي مبتلايان به چاقي
بر اساس اعلام انستيتو تحقيقات تغذيه*اي و صنايع غذايي كشور، كاهش تدريجي وزن حدود نيم كيلوگرم در هفته و پيروي از يك رژيم غذايي متعادل با توجه به شرايط جسماني (سن، جنس و فعاليت جسماني) براي افراد چاق توصيه مي*شود. چاق*ها بهتر است وعده*هاي غذايي خود را به شش وعده كوچك و منظم تقسيم كرده و به صبحانه به عنوان يك وعده غذايي مهم توجه كنند و هنگام شام غذايي سبك مصرف كنند.
همچنين مصرفي كافي آب و مايعات به منظور دفع مواد زايد بدن و پرهيز از مصرف نوشابه*هاي شيرين و گازدار در مبتلايان به چاقي ضروري است.
افراد چاق بهتر است استفاده از سالاد و سبزي*ها و يا سوپ*هاي رقيق قبل از غذا را براي كاهش اشتها در دستور كار داشته باشند. كاهش مصرف نمك، شيريني و شكلات، غذاهاي چرب و سرخ شده در مبتلايان به چاقي تاكيد مي*شود. چاق*ها بهتر است از مواد غذايي به صورت آب پز، بخارپز يا كبابي استفاده كنند.
افزايش فعاليت بدني و ورزش منظم، مصرف غذاهاي پروتئيني مانند گوشت كم چرب، ماهي، حبوبات، لبنيات كم چرب در هر وعده غذايي براي كمك به احساس سيري، جايگزين كردن نان*هاي سبوس*دار به جاي نان*هاي سفيد، پرهيز از رژيم*هاي خيلي سخت و كم كالري و خودسرانه، استفاده از چاشني*هايي مانند آب ليمو و يا آبغوره يا سركه به جاي نمك و سس سالاد در مبتلايان به چاقي توصيه مي*شود.
لاغري و توصيه*هاي تغذيه*اي براي اين افراد
در عين حال كمبود وزن نيز مشكلي است كه 8 تا 9 درصد جمعيت كشور به آن مبتلا هستند.
عادت*هاي غذايي غلط، مصرف ناكافي مواد غذايي و انرژي، فعاليت بدني بيش از حد، اختلال در جذب مواد مغذي، ابتلا به بيماري*هاي تحليل رونده مانند پركاري تيروئيد يا سرطان، عفونت، استرس و ...، فشارهاي روحي و رواني و بي*اشتهايي عصبي از جمله علل مهم لاغري هستند.
افزايش تدريجي وزن حدود نيم كيلوگرم در هفته و استفاده ازادويه*ها و افزودني*هاي محرك اشتها مانند انواع ترشي*ها در افراد لاغر توصيه مي*شود. همچنين تهيه و سرو غذا به صورت دلپذير و مصرف گوشت و غلات براي بهبود اشتها مي*تواند كمك موثري به اين افراد داشته باشد.
مصرف انواع ميوه و آب ميوه طبيعي و سبزي*هاي تازه به عنوان منابع خوب ويتامين*ها واملاح، مصرف مواد نشاسته*اي بيشتر مانند نان، برنج، سيب زميني براي تامين انرژي، مصرف انواع مغزها و خشكبار در فواصل وعده*هاي غذايي مانند پسته، فندق، بادام و ... و مشاوره تغذيه جهت تنظيم يك برنامه مناسب براي افراد لاغر توصيه مي*شود.


:: موضوعات مرتبط: اخبار و دانستنی های پزشکی , ,
:: بازدید از این مطلب : 464
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 21 خرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : كريم شريفي

سلامتی در روزهای برفی


زمستان فصل زیبایی است؛ فصل بارش برف و سفید پوش شدن زمین. اما این فصل، دردسرهایی هم به همراه دارد؛ دردسرهایی مثل زمین خوردن* ها و شکستگی* های استخوانی، آتش *سوزی* ها، سر خوردن اتومبیل* ها روی زمین لغزنده و افزایش تصادفات رانندگی و ...

در ادامه توصیه هایی را برای بهتر گذراندن این فصل زیبا برای تان آورده ایم:
توصیه های ایمنی اورژانس برای روزهای برفی:
دکتر فرهاد رضوانی، معاون آموزشی اورژانس تهران توصیه های ایمنی را برای جلوگیری از زمین خوردن و شکستگی های احتمالی در فصل زمستان ارائه داد.
ایشان با اشاره به این که زمین خوردن یکی از شایع ترین حوادث در فصل سرما محسوب می شود اظهارداشت: برای جلوگیری از حوادث و ضربات فیزیکی ناشی از زمین خوردن، از کفش های مناسب استفاده کنید و مناسب ترین کفش، کفشی است کــه کف آن عاج داشته باشد تــا هنگام راه رفتن تعادل حفظ شده و از سُرخوردن جلوگیری کند. وی همچنین تاکید کرد: استفاده از چکمه و کفش های پاشنه بلند به علت برهم خوردن تعادل در سطوح لغزنده توصیه نمی شود.
دکتر رضوانی با اشاره به اینکه زمین خوردن در این فصل در کودکان و سالمندان شایع تر است افزود: به دلیل وضعیت سلامت بدن و پوکی استخوان در سالمندان، *گاهی یک زمین خوردن و یک ضربه کوچک می تواند سبب بروز شکستگی به ویژه در ناحیه مچ دست و یا ناحیه انتهایی فوقانی زانو یا لگن شود. بنابراین توصیه می شود در فصل سرما و در هنگام بارش برف با احتیاط قدم بردارید.
به گزارش سلامتیران از وزارت بهداشت وی تصریح کرد: در صورتی که مسیرهای تردد یخ زده است، توصیه می شود از مسیرهای دیگری رفت و آمد کرده و به منظور جلوگیری از سرخوردن حتما بر روی آن شن و یا ماسه پاشیده شود.
توصیه های سازمان آتش نشانی برای روزهای برفی:
با توجه به بارش برف و باران در روزهای اخیر کارشناسان سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تهران توصیه هایی را در خصوص روزهای برفی برای شهروندان اعلام کرده اند.
، کارشناسان سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تهران رعایت نکات ذیل را به شهروندان توصیه کرده اند:
رانندگی بر برف

* در هنگام بارش برف و مواقع یخبندان حتی المقدور از سفرهای غیر ضروری خودداری کنید.
* از تردد با وسیله نقلیه ی فاقد لاستیک یخ شکن یا زنجیر چرخ در مواقع یخبندان و لغزندگی سطح معابر خودداری کنید.
* کودکان و افراد سالخورده در زمان لغزندگی معابر و کوچه ها حتی الامکان از منزل خارج نشوند.
* به منظور پیشگیری از کمبود اکسیژن و تولید گازهای مضر در روزهایی که برودت هوا زیاد می *باشد، وسایل گرمایشی منازل و محل کار خود را متناسب با حجم هوای محیط و نحوه تهویه آن تنظیم کنید.
* به منظور پیشگیری از آسیب های ناشی از زمین خوردن و تصادف با وسایل نقلیه عبوری، کودکان را از سرسره بازی در سطح کوچه و خیابان بر حذر دارید.
* پرتاب گلوله برفی ممکن است منجر به جراحت، کوری و خسارات مالی شود.
* هنگام پارو کردن برف بام ها، از پرتاب برف بر سطح کوچه و خیابان خودداری کنید و در صورت ضرورت یک نفر به عنوان کنترل کننده و راهنما در محل ریختن برف در نظر بگیرید.
* در روزهای برفی از کوهنوردی اجتناب کنید.
* برای خروج از منزل از سلامت وسیله نقلیه و مجهز بودن آن به امکانات ایمنی مطمئن باشید.
* هنگام خروج از منزل از لباس مناسب و کفش عاج دار استفاده نمایید.
* در صورت نقص فنی اتومبیل، آن را به منتهی علیه سمت راست در مکانی مناسب متوقف و برای پیشگیری از برخورد وسایل نقلیه عبوری علائم هشدار دهنده را در فاصله مناسب قرار دهید.
* هنگام عبور از روی پلکان های برف* گیر ساختمان ها، پل های عابر پیاده و پل نرده های روی جوی *ها با دقت لازم عبور و از دستگیره های کناری حتما استفاده کنید.
* در هنگام رانندگی بر روی سطح لغزنده از گرفتن ترمزهای ناگهانی بپرهیزید.
* هنگام پارو کردن برف بام از پرتاب آن بر روی سیم های انتقال برق جدا خودداری شود.
* به منظور پیشگیری از سقوط از ارتفاع، از نزدیک شدن کودکان به لبه بام جلوگیری به عمل آید.
* به منظور پیشگیری از برخورد وسایل نقلیه عبوری حتما از پیاده رو عبور کرده و از تردد درسطح خیابان خودداری کنید.
* در روزهای برفی و یخبندان هرگز از موتورسیکلت و دوچرخه استفاده نکنید.
* هنگام عبور از عرض خیابان با در نظرگرفتن فاصله از وسیله نقلیه با احتیاط کامل عبور نموده و از دویدن خودداری نمایید.
* هنگام عبور از معابر مواظب سقوط قندیل های یخی آویزان از ناودان و لبه ساختمان باشید.
* از عبور از سطح یخ زده حوض *ها و دریاچه *های مصنوعی پارک ها جدا خودداری کنید.
عینک آفتابی

توصیه*های یک چشم پزشک برای روزهای برفی:
برای پیشگیری از " برف کوری " از عینک آفتابی استفاده کنید. یک متخصص و جراح چشم برای پیشگیری از بروز عارضه "برف کوری" استفاده از عینک آفتابی را توصیه کرد.
دکتر محمد کریم اسماعیلی، متخصص و جراح چشم و فوق تخصص پیوند قرنیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، در تعریف برف کوری گفت: افرادی که بدون عینک آفتابی در معرض برف یا یخ به خصوص در نواحی قطبی و یا ارتفاعات قرار می *گیرند دچار علائم چشمی *ای می *شوند که به برف کوری معروف است.
وی، درد و قرمزی چشم *ها، ترس از نور، احساس جسم خارجی در چشم* ها، تورم پلک* ها و کاهش بینایی را از علائم برف کوری دانست و افزود: اگر فردی حتی به مدت 20 دقیقه بدون عینک آفتابی در ارتفاعات و در محیطی که برف تازه باریده قرار بگیرد ممکن است به این عارضه دچار شود. اسماعیلی، علت برف کوری را انعکاس اشعه ماورای بنفش از سطح برف و یخ دانست و گفت: برف تازه تا 80 درصد اشعه ماوراء بنفش را منعکس می* کند و علائم آن حدود 6 تا 12 ساعت بعد بروز می* کند؛ به علاوه استفاده از عینک در هوای ابری نیز توصیه می *شود؛ چرا که امواج ماوراء بنفش از ابرها هم عبور می* کنند.
وی با رد تصور اشتباه عموم در خصوص کوری در برف توضیح داد: کاهش بینایی ناشی از برف کوری اغلب موقت است و به ندرت به کوری دائمی منجر می *شود و علائم چشمی حدود 18 تا 24 ساعت بعد بهبود می *یابند.
اسماعیلی با اشاره به تاثیر استفاده از عینک آفتابی در پیشگیری از برف کوری در خصوص ویژگی عینک گفت: عینک* ها باید فقط حدود 5 تا 10 درصد نور مرئی را عبور دهند و تقریبا تمام امواج ماوراء بنفش را جذب و دارای عدسی بزرگ باشند.
این چشم پزشک، خروج لنزهای تماسی از چشم، امتناع از مالش چشم* ها، قرار گرفتن بیمار در اتاق تاریک، کمپرس سرد چشم* ها و استفاده از مُسکن جهت کاهش درد، قطره آنتی بیوتیک و عینک آفتابی را از راه* های درمان برف کوری دانست.


:: موضوعات مرتبط: اخبار و دانستنی های پزشکی , ,
:: بازدید از این مطلب : 521
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 21 خرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : كريم شريفي

10 روش موثر براي مراقبت از «کليه»*ها

خيلي اوقات فشارِخون بالا موجب حمله*هاي قلبي، نارسايي قلبي، سکته يا بيماري کليوي هم مي*شود. براي جلوگيري از ضعيف شدن عملکرد کليه*ها و مراقبت از مغز و قلب*تان بايد بطور مداوم فشارِخون*تان را تحت کنترل داشته باشيد.

به نظر مي*رسد که اکثر افراد وقتي صحبت از خطر بيماري کليوي مي*شود، انکار مي*کنند، اما خوشبختانه چند اقدام پيشگيرنده براي جلوگيري از بروز آن وجود دارد. با راهبردهاي زير شما مي*توانيد سلامت کليه هايتان را بهتر کنترل کنيد:

1) يک برنامه کاهش وزن تنظيم کنيد: بخاطر داشته باشيد که اضافه وزن بسيار زياد باعث پايين آوردن عملکرد کليه*ها مي*شود. شاخص توده بدنتان (bmi) را اندازه بگيريد و آن را با وزن سالم*تان مقايسه کنيد. مراقب رژيم غذايي*تان باشيد و منظم ورزش کنيد. بايد کاري کنيد که ورزش جزئي از برنامه زندگي*تان درآيد. منظور از ورزش فقط پياده*روي، دويدن يا تمرين با وزنه نيست، حتي باغباني، کاري*هاي خانه*داري، بالا و پايين رفتن از پله*ها يا بازي کردن با بچه*ها هم نوعي فعاليت فيزيکي به حساب مي*آيد.
2) مراقب کلسترول*تان باشيد: کلسترول بالا هميشه با بيماري قلبي، سکته و بيماري*هاي کليوي همراه است. به همين دليل است که کنترل سطح کلسترول خون*تان براي سلامت شما ضروري است. سعي کنيد يک رژيم غذايي سالم، ورزش منظم و مصرف داروهايي که پزشک برايتان تجويز مي*کند را رعايت کنيد.
3) سيگار را ترک کنيد: سيگار کشيدن يا استفاده از ساير دخانيات يکي از عوامل مهم در بيماري*هاي کليوي مزمن مي*باشد. پس همين امروز سيگارتان را ترک کنيد تا خطر ابتلا به نارسايي*هاي کليوي را در خودتان پايين بياوريد. علاوه بر اين سيگار ضربان قلب و فشارِخون*تان را هم بالا مي*برد. درست است که ترک کردن سيگار کار سختي است اما اگر مي*خواهيد از سلامتي*تان مراقبت کنيد، هيچ انتخاب ديگري نداريد.
4) آب بدنتان را تامين کنيد: خيلي افراد دچار کم آبي مزمن هستند. نوشيدن مقدار کافي آب اهميت بسيار زيادي دارد مخصوصا در گرماي تابستان. کساني*که دچار «سنگ کليه» هستند يا در گذشته «سنگ کليه» داشته*اند، بايد براي تامين آب بدنشان برنامه درستي داشته باشند. البته بايد مراقب باشيد بيش از اندازه هم آب مصرف نکنيد. در صورت نياز با پزشک خود مشورت کنيد.
5) يک رژيم غذايي متوازن داشته باشيد: يک رژيم غذايي «پرکربوهيدرات» کنترل ديابت را سخت*تر مي*کند. موادغذايي «پر کربوهيدرات» عبارتند از؛ نان، پاستا، حبوبات، سيب*زميني و برنج. مصرف زياد نمک هم با فشارِخون ارتباط مستقيم دارد. بسياري از افراد مبتلا به بيماري*هاي کليوي به مصرف زياد نمک حساس هستند، بدنشان ورم کرده و فشارِخون*شان هم بالا مي*رود. علاوه بر اين، هميشه بخاطر داشته باشيد که رژيم*هاي غذايي پرچربي نيز مي*تواند موجب تصلب*ِ شريان شود که يکي از بزرگترين عوامل بيماري*هاي کليوي است.
6) از مصرف برخي داروهاي خاص و مواد مضر خودداري کنيد: مصرف مواد ممنوعه عملکرد کليه*ها را ضعيف مي*کند، پس مراقب باشيد.
حتي برخي داروهاي متداول موجود در داروخانه*ها مثل داروهاي ضدالتهاب غيراستيروئيدي (مثل ايبوپروفن يا ناپروکسن سديم) مي*تواند موجب ناراحتي*هاي کليوي جدي شود. گاهي اوقات برخي داروها (مثل آنتي*بيوتيک*ها) براي افراديکه ناراحتي کليوي دارند بايد با دوز متفاوتي تجويز شود.
حتي برخي گياهان و مکمل*ها مي*تواند به کليه*ها ضرر برساند.

7) براي کنترل ديابت خود اقدام کنيد: ديابت يکي از متداول*ترين عوامل بيماري کليه*اي مرحله آخر (esrd) مي*باشد که از مرحله1شروع شده و تا مرحله 5پيش مي*رود. اينجاست که عملکرد کليه*ها تا جايي پيش مي*رود که نياز به درمان جايگزين کردن کليه مي*شود. اين درمان شامل «دياليز» يا «پيوند» مي*شود. اگر به دقت قندِخون*تان را تحت کنترل داشته باشيد بهتر مي*توانيد از بروز بيماري شريان*هاي کوچک خون که بيماري «شرياني ميکرو» ناميده مي*شود جلوگيري کنيد. اين اختلال معمولا همراه با کمبودِ پروتئين در ادرار همراه است و در آخر منجر به آسيبِ کليوي ديابتي مي*شود.
8) فشارِخون*تان را کنترل کنيد: فشارِخون دومين عامل متداول بيماري*هاي کليوي است. خيلي اوقات فشارِخون بالا موجب حمله*هاي قلبي، نارسايي قلبي، سکته يا بيماري کليوي هم مي*شود. براي جلوگيري از ضعيف شدن عملکرد کليه*ها و مراقبت از مغز و قلب*تان بايد بطور مداوم فشارِخون*تان را تحت کنترل داشته باشيد.
9) از چکاپ*هاي منظم سر باز نزنيد: اهميت ويزيت منظم پزشک*تان کاملا آشکار است و نياز به توضيح ندارد. براي کنترل وضعيت سلامتي خود بايد مرتب نزد پزشک برويد و آزمايش*هاي مربوطه را انجام دهيد.
10) پيگيري مستمر دستورات متخصصان کليه*: تحقيقات نشان مي*دهد که افراد مبتلا به بيماري*هاي کليوي در صورت دنبال کردن دستورات پزشک متخصص خود وضعيت بهتري پيدا مي*کنند. علاوه بر اين، مراحل پاياني نارسايي کليه معمولا مشکلات ديگري مثل؛ کم*خوني، متابوليسم موادمعدني استخوان و آماده*سازي براي درمان جايگزين کليه را همراه دارد. به همين دليل است که ويزيت پزشک متخصص*تان باعث مي*شود از يکي از مهمترين اندام*هاي بدنتان که «کليه» است، مراقبت کنيد.
حرف*هاي نهايي
بيماري کليوي رو به رشد است. خوشبختانه اين بيماري*ها قابل پيشگيري هستند. مطمئناً تشخيص زودهنگام مي*تواند عملکرد کليه هايتان را طولاني تر کند. حفظ يک سبک زندگي سالم کار خيلي سختي نيست. به همين دليل است که بايد اين توصيه*ها را جدي بگيريد تا بتوانيد از يک زندگي سالم لذت ببريد.


:: موضوعات مرتبط: اخبار و دانستنی های پزشکی , ,
:: بازدید از این مطلب : 422
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 21 خرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : كريم شريفي

افراد بالای 30 سال کله پاچه نخورند

 

هر چند کله پاچه داراي حجم بالايي از پروتئين است، اما معمولا در سوپي غوطه ور است که داراي مقادير زيادي اسيدهاي چرب ترانس است که به*شدت تاثير منفي بر سلامت مصرف کننده دارد.
ایسنا: یک فوق تخصص تغذيه در کرمانشاه گفت: حجم بالاي اسيدهاي چرب ترانس در سوپ سيرابي و کله پاچه براي بدن مضر است.

دکتر کيومرث دانشور، اظهار داشت: در صورت تمايل به مصرف کله پاچه و سيرابي بايد فاکتورهاي مختلفي را در نظر گفت، به طور مثال مصرف اين ماده غذايي براي افراد بالاي 30 سال توصيه نمي*شود؛ همچنين افرادي که داراي تحرک کم هستند بهتر است کله پاچ و سيرابي مصرف نکنند.

وي تصريح کرد: هر چند کله پاچه داراي حجم بالايي از پروتئين است، اما معمولا در سوپي غوطه ور است که داراي مقادير زيادي اسيدهاي چرب ترانس است که به*شدت تاثير منفي بر سلامت مصرف کننده دارد.

دانشور گفت: همچنين چربي*هاي اشباع شده جز جدايي ناپذيري از اين ماده غذايي است که براي بدن مضر است.

وي يادآور شد: مصرف کله پاچه از سوي ديگر پروسه هضم مواد غذايي را با مشکل مواجه مي*کند؛ به طور مثال پس از مصرف اين ماده غذايي تا مدتها احساس گرسنگي به فرد دست نمي دهد زيرا به راحتي هضم نمي شود.

دانشور تاکيد کرد: با توجه به تمامي شرايط ياد شده و در صورت رعايت نشدن موازين بهداشتي در هنگام مصرف، مي*توان استفاده از اين ماده غذايي را بستر ساز ابتلا به بيماري*هاي قلب عروقي تلقي کرد.

 



:: موضوعات مرتبط: اخبار و دانستنی های پزشکی , ,
:: بازدید از این مطلب : 501
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 21 خرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : كريم شريفي

خواص دارویی بسیار عجیب پیاز !

پیاز سرشار از ویتامین c، کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، گوگرد و اسید فولیک و مقدار کمی آهن، مس و روی است که تاکنون تحقیقات زیادی برای اثبات خواص آن صورت گرفته است.
از پیاز به عنوان یک داروی ضدعفونی کننده استفاده می*شود.

مالیدن آب پیاز به صورت از ایجاد لکه*ها جلوگیری می*کند. و از مخلوط آب پیاز و عسل می*توان به عنوان یک کرم ضد چروک استفاده کرد.

پیاز سرشار از ویتامین c، کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، گوگرد و اسید فولیک و مقدار کمی آهن، مس و روی است که تاکنون تحقیقات زیادی برای اثبات خواص آن صورت گرفته است.

خوردن پیاز در پیشگیری از پوکی استخوان مؤثر است؛ چرا که پیاز با جلوگیری از کاهش مواد معدنی به ویژه کلسیم موجود در سلول*های استخوانی از بروز پوکی استخوان جلوگیری می*کند.

پژوهشگران دانشگاه برن سوئیس، ترکیبی در پیاز شناسایی کرده اند که از کاهش حجم استخوان و پوکی آن جلوگیری می کند. این ماده در پیش گیری در کاهش نیافتن مواد مصرفی ـ به ویژه کلیة سلول های استخوانی ـ تأثیر زیادی دارد.

پیاز، قند خون و کلسترول را پایین می*آورد.

پیاز یکی از گیاهان بسیار قدیمی است که انسان آن را شناخته و در غذای خود استفاده می*کرده است در کتاب*های پزشکان قدیم از پیاز به سبب داشتن الیاف و ویتامین ها و فلزات به عنوان داروخانه ای کامل نامبرده شده است.

بوی آن میکروب*های مضر را از بین می*برد.

قند خون را کاهش می*دهد.

از ابتلا به سکته جلوگیری می*کند.

قلب را فعال می*کند و کلسترول را کاهش می**دهد.

گردش خون را تقویت می*کند.

به سبب داشتن آنتی اکسیدان، تنش و نگرانی را از بین می*برد.

الیاف غذایی آن دستگاه هاضمه را تقویت می*کند.

پیاز از سرطان ریه جلوگیری می*کند؛

مواد شیمیایی موجود در پیاز خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش می*دهد. مواد «فلاونوید» از دچار شدن به انواع بیماری*ها جلوگیری می*کند و به وفور در پیاز یافت می*شود.

پیاز برای پوست بسیار مفید است. زیرا خون را تصفیه می*کند و در نتیجه رنگ چهره زیباتر و جذاب*تر می*شود.

همچنین پیاز به دلیل داشتن گوگرد باعث افزایش رشد موهای سر می*شود. پیاز به دلیل داشتن آهک، دندان*ها را محکم می*کند و باعث استحکام استخوان بندی بدن می*شود... بنابراین خوردن پیاز در کودکان مبتلا به*نرمی استخوان و سالمندان مفید است.

اگر سرما خورده*اید، چند پیاز را برش داده و در نقاط مختلف خانه قرار دهید.... پیاز مانند یک دستگاه تصفیة هوا از ابتلای سایر اعضای خانواده به این بیماری جلوگیری خواهد کرد.

همچنین اگر خارج خانه غذا می خورید، پیاز را همراه آن مصرف کنید، زیرا ماده*ای در پیاز وجود دارد که از مسمومیت غذایی حاصل از خوردن گوشت مانده جلوگیری می* کند.

اگر شخصی به دلیل مصیبت وارده دچار حملات عصبی شده، پیازی را به*دو نیم کرده و جلوی بینی او بگیرید.

پیازچه فواید متعددی دارد. به*تازگی متخصصان علوم تغذیه فرانسه دریافه*اند که پیازچه ادرارآور است زیرا ۸۵ در صد آن را آب تشکیل می*دهد.

در پیازچه ۲۴۳ میلی گرم پتاسیم و ۴ میلی گرم سدیم و ۲۷ گرم کالری است.

دانشمندان دریافته*اند که بخش سفید رنگ پیازچه دارای مواد قندی است که در ادرار کردن تأثیر می*گذارد و بخش سبز آن ویتامین«ث» دارد که دستگاه دفاعی بدن را تقویت می*کند. و ۲ میلی گرم ماده کاوتین پیازچه به بازسازی سلولها کمک می*کند.

همچنین پیاز به دلیل داشتن ماده گلوکوزین که مشابه هورمون انسولین است، قند خون را تنظیم می*کند.

گفتنی است، خوردن نصف پیاز متوسط در روز ۳۰ درصد از مقدار کلسترول بد خون را کاهش می*دهد و به جای آن باعث افزایش کلسترول خوب خون می*شود. پیاز منبع غنی نوعی اکسیدان است که از بروز سرطان در افراد جلوگیری می*کند.

این گیاه خوراکی از بیماری آب مروارید در چشم نیز جلوگیری می*کند و بنابراین مصرف آن به افراد مسن توصیه می*شود.


:: موضوعات مرتبط: اخبار و دانستنی های پزشکی , ,
:: بازدید از این مطلب : 410
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 21 خرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : كريم شريفي

10 توصيه غذايي براي يك پوست خوب

يك پوست زيبا درون بدن را هم تغذيه مي*كند. كدام يك از مواد غذايي براي داشتن پوستي زيبا و محافظت طولاني مدت آن بهتر هستند؟ در اينجا 10 توصيه ارائه مي*كنيم كه در هر سني مي*توانيد آنها را به كار ببريد.
1- رژيم غذايي*تان را پر از ويتامين و مواد معدني كنيد:
در روز پنج واحد ميوه و سبزي بخوريد. به سالادهاي مخلوط، سوپ*ها، سالادهاي ميوه و... فكر كنيد.
2- سهم فيبرها را در خوراك*تان افزايش دهيد:
غلات كامل را حداقل يك بار در روز ميل كنيد و براي مثال هر روز صبح از نان*هاي كامل استفاده كنيد.
3- به خوراكي*ها و موادغذايي*تان تنوع بدهيد:
با موسير، پياز تازه، سير، جعفري و پياز كوهي تازه غذاهايتان را طعم*دار كنيد.
4- براي افزايش اسيدهاي چرب ضروري مقدار كمي روغن كلزا يا زيتون روي سالادتان بريزيد.
5- براي تامين كلسيم هر روز از دو واحد لبنيات استفاده كنيد.
6- براي حذف سموم، فيبرهاي خوراكي برخي ميوه*ها و سبزيجات را مانند نخود، تره*فرنگي، پياز، گلابي، كيوي و... افزايش دهيد.
7- از پروتئين*ها استفاده كنيد:
دو الي سه بار در هفته گوشت قرمز بخوريد.
8- براي تنوع دادن به پروتئين*ها خوراكي*هايي بر پايه پروتئين*هاي سويا را دريابيد.
9- براي بيشتر كردن سهم مواد معدني صدف*ها و جانوران سخت پوست را مصرف كنيد.
10- براي افزايش مقدار امگا 3 ماهي*هاي چرب (شاه*ماهي، ماهي آزاد، ساردين، ماركو، ماهي كولي و...) را در اولويت قرار دهيد. ماهي را دو الي سه بار در هفته، تازه يا يخ*زده ميل كنيد.
به*طور كلي، براي جوان ماندن، پوست*تان را با كرم متناسب با نوع آن مرطوب نگه داريد، سيگار نكشيد و از قرار گرفتن در معرض آفتاب شديد، اجتناب كنيد.

پوست شما در 30 سالگي
پيشگيري ساده و تمام و كمال؛ در حدود 30 سالگي اولين چروك*ها ظاهر مي*شوند، كبودي و گودي چشم*ها افزايش مي*يابند، به حدي كه كمبود رنگ*دانه*ها مي*تواند باعث برهم خوردن رنگ چهره شود.

حدود 30 سالگي، پوست تغيير مي*كند. درواقع، از اين سن به بعد است كه بازسازي سلول*هاي توليدكننده سبوم، كاهش مي*يابد. به*علاوه، همواري پوست كم مي*شود. خصوصا اين حالت در زمان خستگي زودتر به چشم مي*آيد. يك بار در هفته، از صمغ روي پوست*تان استفاده كنيد، اين كار بازسازي سلولي را تقويت مي*كند. از ماسك*هاي مخصوص درخشان*كننده براي بازگرداندن روشنايي روي پوست استفاده كنيد. (خصوصا زنان سيگاري)
معضل كبودي و گودي دور چشم
باز هم در 30 سالگي است كه كبودي و گودي دور چشم اهميت مي*يابد. در برخي موارد (استعمال دخانيات، عدم مراقبت*هاي مرتب و...) ممكن است اين كبودي و گودي*ها حسابي جا خوش كنند. از آنجايي كه اين بخش از صورت، بسيار ظريف و حساس است، و روي چهره تاثير مي*گذارد، نشانه*هاي افزايش سن و خستگي را به خوبي نشان مي*دهد. توجه*تان به اين قسمت را دوبرابر كنيد، صبح و شب با دقت بسيار و به آرامي به خط كاسۀ چشم با دست ضربه بزنيد.


:: موضوعات مرتبط: اخبار و دانستنی های پزشکی , ,
:: بازدید از این مطلب : 385
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 21 خرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : كريم شريفي

 از دفتر خاطرات یک موش


از دفتر خاطرات یک موش !!! این تهرانی ها هم آدم های عجیبی هستند. از یک طرف طرح مبارزه با موش ها را اجرا می کنند و از آن طرف سمینار و نمایشگاه پنیر راه می اندازند .


:: موضوعات مرتبط: جکهای روز مره و طنز , ,
:: بازدید از این مطلب : 500
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 21 خرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : كريم شريفي

مرد شروع كرد به رژيم گرفتن و لاغر شدن

مرد شروع كرد به رژيم گرفتن و لاغر شدن. زنش با خوشحالي به پسرشان گفت: پسرم، تا دو هفته ديگه پدرت يه مرد خوش‏ هيكله. پسر گفت: يعني تو مي‏خواي از بابا جدا بشي؟

سال 2200 بچه از پرش ميپرسه : من چطوري به دنيا اومدم . ميگه از اينترنت دانلودت کردم

سه تا اصفهاني مسابقه زير آبي ميزارن كه هر كي زودتر اومد بيرون برقيه رو پيتزا مهمون كنه هر سه تا شون خفه ميشن ميميرن

مأمور سرشماري از زن پرسيد: چندتا بچه داري؟ زن گفت: چهار تا. پرسيد: چند سالشونه؟ زن گفت: هشت، هفت، شيش، پنج!!! مأمور پرسيد: شوهرت چيكاره است؟ زن گفت: از پنج سال پيش كه اينترنت خريده دائماً پاي اينترنته!

دكتر نظام وظيفه پسر لاغري را معاينه كرد و در برگه نوشت: معاف، به دليل ضعف جسماني. پسر لاغر با خوشحالي گفت: آخ جون! فوري مي‏رم زن مي‏گيرم. دكتر نوشت: و همچنين ضعف عقلاني

زن: در اين ده سال دستپخت من عوض نشده؟ مرد: چرا، خيلي بهتر شده، قبلاً بدمزه بود، حالا بي‏مزه است.



يه عشق‌لاتي با رفيقش ميرن جاده چالوس. بعد از مدتي رفيق يارو مي‌خوابه. يارو عشق لاتيه، همينجور كه رانندگي مي‌كرده يهو مي‌زنه روي ترمز و مي‌بينه: اي دل غافل، ترمز بي ترمز...! خلاصه هر كاري كه مي‌كنه مي‌بينه نميتونه ماشينو نگه داره. سرشو كه بلند مي‌كنه مي‌بينه يه تريلي هم از روبرو پيچيد و داره مياد... ميزنه رو پاي رفيقش و ميگه: «اصغر... پاشو تصادفو حال كن...!»

يه اسب زنگ مي‌زنه سيرك. تلفنچي مي‌گه: بله... بفرماييد.... اسبه مي‌گه: با مدير سيرك كار داشتم. تلفنچي تلفن رو وصل مي‌كنه به مدير سيرك. مدير سيرك ميگه: بفرماييد. اسبه ميگه: من كار ميخوام. مدير سيرك مي‌گه: چي كار بلدي؟ اسبه ميگه: بلدم روي پاهام بلند شوم... دنده عقب برم... از روي مانع بپرم و... مدير سيرك مي‌پره توي حرف اسبه و ميگه: نه بابا... كار درست و حسابي و جديد چي بلدي؟ يه دفعه اسبه شاكي مي‌شه مي‌گه: الاق... دارم حرف مي‌زنم....!؟

يه روز يه مار، اند افسردگي بوده... سرشو انداخته بوده پايين و داشته ميرفته كه يكي بهش ميگه: كجا ميري؟ ميگه: دست رو دلم نزار كه خونه... دارم ميرم خودمو بكشم...! يارو ميگه: چرا؟ مگه چي شده؟ ماره ميگه: داستانش طولانيه.... 5 سال از اين راهي كه ميرفتم سر كار، وقتي به اينجا مي‌رسيدم، توي اون زمين چمن رو كه نگاه مي‌كردم، مي‌ديدم يه مار خوشگل و خوش هيكل، خوابيده توي چمنهاي اونجا و داره آفتاب مي‌گيره. من عاشق اون ماره بودم تا اينكه امروز بعد از 5 سال به خودم جرات دادم و گفتم برم باهاش آشنا شوم. وقتي رفتم جلو و صداش كردم ديدم كه شيلنگه!


تو تبريز يه مار 90 متري پيدا كردن. براي تشخيص نوع مار، فرستادن آزمايشگاه. بعد از دو هفته آزمايشگاه جواب داد: 90 متر شيلنگ آب ايراني!





غضنفر گوشش درد ميكرده، ميره گوششو ميكشه! رفيقش بهش ميگه: بابا ديوونه، چرا دادي گوشتو كشيدن؟! غضنفر ميگه: آخه خيلي درد ميكرد! رفيقش ميگه: خب احمق ميدادي مثل من پرش ميكردن!

ممنون از همه کسانی که تشکر میکنند.


:: موضوعات مرتبط: جکهای روز مره و طنز , ,
:: بازدید از این مطلب : 440
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 21 خرداد 1395 | نظرات ()